torstai 19. marraskuuta 2015

Kiitospäivän lounas 2015

Joku saattaa muustaa viime vuoden tuskailuni työpaikan Thanksgiving Potluckin kanssa. Halusin viedä työkavereille jotain suomalaista ja päädyin tekemään rahkapiirakkaa, joka otettiinkin erittäin hyvin vastaan texasilaisten keskuudessa.

Tämän vuoden potluck oli tänään eli viikon ennen oikeaa kiitospäivää, enkä jaksanut oikein stressata asiasta etukäteen tällä kertaa. Ajattelin ensin leipovani taas jotain suomalaista, ehkä pullaa, mutta hammaslääkärissä (väliaikainen kruunu asennettiin paikoilleen, auts!) meni eilen myöhään ja illallistakin piti kokata, joten päädyin sellaiseen ratkaisuun, että raahaan Crock Pottini töihin ja laitan aamulla toimistossa riisipuuron muhimaan. Viritelmä näytti tältä:


Käytin Arborio-riisiä ja aivan oikealle riisipuurolle maistui valmis tekele. Yksi työkaveri kävi jos valmistusvaiheessa toteamassa "Well that's different" (viitateen siis puuroon, ei kokkaamiseen toimistossa). Päätin, että se on ihan sama mulle jos mun outoa suomalaista puuroa ei haluta maistaa, jääpähän enemmän itselle ja ehkä kotiinvietäväksi!


Lisäksi toin tarjolle Ikean piparkakkuja.
Olin ihan tosi yllättynyt kun monen kymmenen ihmisen joukosta näin vain kahden (!!!) ottavan riisipuuroa. Itseni lisäksi siis. Pari mun kanssa samassa pöydässä istunutta naista kysyi lähes nenää nyrpistäen että mitä mulla oikein oli lautasella (he eivät tienneet että puuro oli mun tekemää) ja kuulin kahden miehen ihmettelevän ruokaa jonottaessaan miksi riisi on laitettu jälkiruokapöytään. Näin monen jälkkäripöydässä nostavan padan kantta, laittavan sen takaisin ja jatkavan matkaa "paremmille apajille". Että sellainen oli riisipuuron suosio. Älkää siis yrittäkö tarjota riisipuuroa amerikkalaisille. Ei ne ymmärrä sen päälle. Eric oli mulle näin asian ennustanutkin, mutta halusin silti tehdä sitä. Syöhän nämä rice puddingiakin! Mutta ei väkisin, jäipähän melkein koko padallinen kotiinvietäväksi:D Meille molemmille riisipuuro on kunnon herkkua!

Ps. Myöskään pipareita ei ollut hävinnyt kuin muutama hassu. Ne laitoin potluckin jälkeen työpaikan keittiöön tyrkylle. Katsotaan jospa häviäisivät sieltä päivien myötä.

Pps. Riisipuuron huonoon menekkiin saattoi vaikuttaa myös se, että kaikkia ruokia ja jälkkäreitä oli ihan älytön määrä tarjolla. Moniin valmismuffinssi- ja kakkupaketteihin ei oltu edes koskettu. Vain muutamat itsetehdyt kakut ja piirakat näyttivät hävinneet viimeistä murusta myöten.

Jälkkäripöydästä nopeaa napattu kuva. Riisipuuro ja piparit löytyy palohälyttimen alta. Aika paljon löytyy valmistuotteita vai mitä? Tähän pöytään ei muuten edes mahtunut kaikki jälkkärit. Itse en tietenkään syönyt tästä pöydästä muuta kuin sitä riisipuuroa ja keskityin suolaisiin antimiin. Jostain kumman syystä perinteistä kalkkunaa ei ollut, vaan sen tilalla oli bbq-lihaa (brisket and ham).

17 kommenttia:

  1. Haha, voi ei! Tuli mun riisipiirakkakokeilu mieleen. Mutta parempi noin että jäi kotiin vietäväksi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe joo, ei haittaa :D jääpähän meille enemmän. Eikä mekään varmaan ymmärretä kaikkien paikallisherkkujen päälle. Tai mä en ainakaan. (Mikä ihmeen "suolainen" laatikko kuorrutettuna vaahtokarkeilla???)

      Poista
  2. Heh, hassua, ettei edes uskallettu maistaa vähäsen. Mutta sama on tullut vastaan, kun mietin ukkeliani. Ei maistu riisipuuro ei, mutta espanjalainen namijälkkäri "arroz con leche" (riisiä maidon kera) taas uppoaa ihan hienosti. Outoa. Mun teoria on, että suoraan käännettynä riisi + puuro kuulostaa heistä niin oudolle, ettei sitä voi edes maistaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ei luulisi että riisi maidossa keitettynä nyt niin erikoista olisi ettei uskaltaisi maistaa, mutta näköjään sitten oli:D ehkä se puuro-sanakin siihen vaikutti...

      Poista
  3. Mun on tarkoitus tehdä täällä riisipuuroa jouluna, eikä tullut mieleenikään että voin tehdä sen crock potissa. Kiitos vinkistä, siis. P.S Kaunakos sulla se oli siellä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mäkin sain vinkin joskus FB:stä aikoinaan ja paljon helpompihan se noin on, vaikkakin kestää vähän kauemmin. Joku 2,5-3h taisi mennä ja sekoittelin sitä välillä kun riisi tahtoi painua pohjaan 'klimpeiksi'. Sitten kun puuro alkaa näyttää suht valmiilta niim kannattaa kääntää lämpö pois tai nostaa se pata ulos sieltä lämmittimestä, koska se kuivuu tosi nopeaa siinä loppuvaiheessa.

      Poista
  4. Kiva idea viedä puuroa ja pipareita. Molemmat tärkeitä joulun herkkuja. :) Harmi etteivät oikein uskaltautuneet maistelemaan, mutta pääsittepä sitten itse kotosalla herkuttelemaan. :)
    Täällä päin syödään joulun aikaan riisipuuroa. Ei kylläkään luumusopan kanssa, vaan voilla ja kanelilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo yritin. Mutta tulos ei ollut ihan toivottu:D tanskalaisten kanssa maut ei varmaan eroa ihan yhtä paljon, kun on sen verran lähellä Suomea kuitenkin.

      Poista
  5. Musta tuntuu että näille on jotenkin tosi tärkeää se, miltä ruoka näyttää, ja että se näyttää tutulta. Mulla on ollut kokemuksia, että oon vienyt jotain itsetehtyä, ei ehkä viimeisen päälle näyttävää mutta taatusti hyvää, ja sille on sitten nyrpistelty nenää kun tarjolla on myös suoraan kaupasta ostettuja tarjoiluja.

    Ehkä sun olisi pitänyt kirjoittaa joku markkinointikyltti että "AMAZING VERY TRADITIONAL CHRISTMAS RICE PORRIDGE STRAIGHT FROM FINLAND" niin olisi voinut upota paremmin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä varmaan ihan totta:D siksi kaikki valmiskakut ja cupcaket yms. varmaan onkin aina niin värikkäästi ja taidokkaasti koristeltuja...mutta maku ei sitten kyllä ainkaan mua kauheasti miellytä!

      Haha ois varmaan kyllä menny paremmin kauheaksi tollasella mainostuksella. Mut ehän mä nyt vaatimattomana suomalaisena kehdannu alkaa kehuskelemaan omilla tekeleilläni:D

      Poista
  6. Voi, mun on jo pitkään tehnyt mieli riisipuuroa, mutta tekeminen on jäänyt pelkälle ajatuksen tasolle. Täytyypä napata tuota riisiä mukaan kaupasta, jos kerran toimii hyvin puuroriisinä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on yks niistä ruuista, joista ajattelee et "hirvee homma", mutta itseasiassa se on niin helppo tehä. Vie vaan vähä kauemmin aikaa. Eiku kauhan varteen:D

      Poista
  7. Onpa jotenkin tylyä toimia tolleen, että nyrpistelee nenäänsä avoimesti. Ihan sama vaikka näyttäisi ikävältä omaan silmään - joku on sen kuitenkin tehnyt ihan itse, sitä pitäisi arvostaa. Mä olin viikko sitten nyyttäreillä, joissa yksi amerikkalainen kiersi ympäriinsä kehumassa omia brownieitaan. "Did you taste them already? They are AMAZING!" Ehkä sun olis pitänyt unohtaa suomalainen asenne ja ottaa jenkkityyli. ;) ;)

    Mun alkoi tehdä nyt hirveesti mieli riisipuuroa! Ollaan joulu täällä, joten ehkä pitää ruveta tutkailemaan riisivalikoimaa sillä silmällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo nää osaa kyllä välillä olla tosi törkeitä selän takana. Tässä tää "selän takana" ei vaan ihan onnistunu kun eivät tienneet, että itse kokki olen minä:D haha. Mutta en mä siitä loukkaantunu, kun tiedän ettei mun puurossa mitään vikaa ollut. Suomalaisille ois varmasti kelvannut:D

      Ja toi itsekehu...en totu siihen varmaan koskaan!

      Poista
  8. Wow that looks DELICIOUS! How did you make it? (sorry if you already wrote it, google translate is not doing a great job translating..)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thanks Ika:) I added the rice in the Crockpot with whole milk and let it sit there for about 2,5-3hrs. I stirred it occasionally so it wouldn't get stuck on the bottom of the pot. Very easy :)

      Poista