sunnuntai 20. syyskuuta 2015

Meksiko osa 2: Cozumel

Risteilymme kakkoskohteessa Cozumelissa huomasimme aika nopeasti laivasta poistuttuamme, ettei tuosta satama-alueelta paljon muuta löytynyt kuin matkamuistomyymälöitä ja pari ravintolaa. Edes uimarantaa ei näyttänyt olevan ihan kävelyetäisyydellä ja me oltiin vähän etukäteen suunniteltu mahdollista rantapäivää. Monien taksikuskien tyrkytettyä meille taksikyytiä päädyimme juttelemaan heistä yhden kanssa vähän tarkemmin ja hän ehdotti meille muutamaa eri paikkaa, jota lähistöltä löytyi. Vaihtoehdoista valitsimme päivän kohteeksi (muistaakseni Paradise Beach-nimisen) uima-allas/hiekkaranta-kompleksin noin vartin taksimatkan päässä satamasta.

Paikalle päästyämme linnoittauduimme hiekkarannan puolelle makoilemaan ja vietimmekin siellä melkein koko päivän. Paikka oli ihan kiva, mutta tietysti tosi turistimainen ja tupaten täynnä.

Satama-alueen kaduilla turistimyymälöiden ja ravintoiden keskellä
Satamassa oli meidän laivan lisäksi Floridasta tullut toinen Carnivalin laiva

Rannalta sai myös ruokaa, mutta päätimme syödä muualla, koska ruokalista ei ollut mitenkään erityisen houkutteleva

Rannalla juomani herkullinen hedelmäsmoothie

Päivä kului ihan kivasti rannalla makoillessa ja uidessa. Saatuamme loikoilusta tarpeeksemme otimme taksin takaisin satamaan ja kiersimme vielä muutamat matkamuistomyymälät ja haukkasimme pientä välipalaa suoraan terminaalin viereisessä (taas pahasti ylihinnoitellussa) ravintolassa. Onneksi illalla pääsimme taas syömään laivan ala carteen :)

Itselläni ainakin heräsi tämän risteilyn myötä kiinnostus nähdä lisää Meksikoa ja muita lattarimaita. Nämä kaksi kohdetta, joissa me vierailtiin oli tietysti aikamoisia turistirysiä ja olisikin kiva nähdä enemmän sitä aitoa puolta tästä maasta. Ainut huono asia, joka tulee Meksikosta mieleen oli se, että ravintoissa palvelu ei ollut kovin hyvää. Kummassakin ravintolassa, jossa me käytiin sai palvelua, ruokaa ja laskua odottaa aika kauan, eikä tarjoilijat olleet hirveän ystävällisiä. Mä taidan olla tottunut yliystävällisiin amerikkalaistarjoilijoihin :) Ehkä nämä meksikolaistarjoilijat oli kyllästyneitä (amerikkalaisiin) turisteihin, mistä heitä ei kyllä voi syyttää. Lisäksi mua säälitti molemmissa kohteissa katujen varsilla auringonpaisteessa seisovat kärryihin valjastetut laihat hevoset. Onneksi en nähnyt yhdenkään turistin ostavan näitä kyytejä!

1. Kurja että saitte huonoa palvelua ravintolassa :( yleensä ainakin täällä päin palvelu on nopeaa ja ystävällistä. Tosin Michiganissa ollessa olin ihan hämmästynyt miten supernopeaa palvelu on ja miten laskukin tuodaan pyytämättä. Välillä tuntui että meitä oltiin tyyliin heittämässä ulos :D

1. Jep, välillä täällä kyllä tuntuu siltä että ravintolasta yritetään heittää pihalle:D ehkä siksi, että täällä ravintolassa syöminen on niin arkista ja se ei ole mikään aikaavievä juttu. Ehkä Meksikossa syödään pidemmän kaavan mukaan? Mutta tosiaan en usko, että joka paikassa on noin huonoa palvelua, nuo varmaan vaan olivat kyllästyneitä ylimielisiin jenkkituristeihin:D kyllä monet esim. kauppojen työntekijät oli oikein ystävällisiä ja musta oli kiva olla senorita sen ainaisen texasilaisen ma'am:n sijaan:D

2. On kyllä taas niin kivoja kuvia, ihan lomafiilis iskee kun näitä katselee. :) Ihanan kirkasta vettä ja palmut tosi upeita.

1. Cozumel oli kyllä oikea paratiisisaari:) ja vesi uskottoman kirkasta!

3. Ihania lomafiilistelyjä! Minäkin niin haluan lomalle juuri nyt :D!

1. Samoin :D vaikka just olinkin! Lomailu on ihanaa!

4. Näyttääkin ihan paratiisilta! Mä pääsin aikanaan au-pair perheen mukaan risteilylle. Lähdettiin Floridasta ja käytiin Haitilla, Jamaicalla, Meksikossa ja Ceyman -saarilla. Vaikka maisemat olivatkin upeita ja olen ikuisesti kiitollinen, että pääsin mukaan, tuntui ettei päivän piipahduksilla ja suunnitelluilla retkillä nähnyt tarpeeksi ihan oikeita paikkoja/paikallista elämää. Mutta minullekin heräsi halu nähdä lisää Karibiaa ja eteläistä Amerikkaa. Ehkäpä jonain päivänä kerkiää taas reissaamaan tuonnekinpäin maailmaa.

1. Ai sä oot myös ollut tällaisella risteilyllä! Juuri tuollaiselle mäkin olisin halunnut, missä pääsee vähän eri maihin. Ensi kerralla sitten :) Siinä oot kyllä oikeassa, että noin lyhyessä ajassa ei tosiaan kerkeä oikein mitään. Varsinkin kun laivalla piti meidän ainakin olla takaisin molempina päivinä jo neljän maissa! Oisi saanut edes olla ihan iltaan asti. Nyt kyllä tosiaan itsekin tekee mieli nähdä lisää tuota eteläistä Amerikkaa!

5. Vastaukset
    1. Cozumel was really beautiful but also very tourist-y :)