torstai 25. kesäkuuta 2015

Autolla ajamisen lyhyt oppimäärä USA edition

Nyt kun on opeteltu puhumaan puhelimessa amerikaksi, niin opetellaan samaan syssyyn myös täkäläiset liikennesäännöt.


  • Vilkkujen käyttö tapahtuu täysin summamutikassa. Tuntuu, että useimmat ei niitä käytä ollenkaan. Ei kaistaa vaihtaessa eikä kääntyessään ja välillä joutuukin tehdä äkkinäisiä liikkeitä jonkun kiilatessa suoraan eteen ilman mitään varoitusta. Toinen vaihtoehto on laittaa vilkku päälle satoja metrejä ennen suuntana olevaa risteystä, jolloin vieruskaverit saavat arvailla millekähän tielle tämä tyyppi on kääntymässä, kun vilkut ovat päällä monta sataa metriä putkeen, mutta auto senkun jatkaa suoraa. Myös motarilla näkyy välillä sellaisia "vilkuttelijoita", joilla vilkku tuntuu olevan vain unohtunut päälle.
  • Suomalaisessa ajokoulussa opetettiin, että käännyttäessä valitaan se lähin kaista "uudelta" kadulta. Oikealle käännyttäessä oikeanpuoleinen ja vasemmalle vasemmanpuoleinen, tiedättehän? Täällä käännyttään ihan mille kaistalle huvittaa. Yleensä sille kaummaiselle silleen loogisesti. Noita "miten sattuu kaistanvalitsijoita" on muuten tosi kiva väistellä!
  • Moottorijarrutus on tuntematon käsite. Punaisiin valoihin ajetaan kauheaa vauhtia ja loppumetreillä tehdään äkkijarrutus. Samaten jos edellä ajava auto on kääntymässä, tulee takana ajeleva tietysti ihan persheeseen kiinni ja saattaapa jopa töötätäkin jos oikeen ärsyttää edellä olevan hidastelu. Saan myös välillä tööttäilyjä lähestyessäni punaisia valoja jonkun mielestä liian hitaasti. Luonnollisesti.
  • Peruuttaminen parkkiruutuun tuntuu monelle olevan rakettitiedettä. Meidän työpaikan Safety Manager kehotti taannoin kaikkia työntekijöitä peruuttamaan ruutuun aamulla töihin tullessaan, koska muutamia läheltä piti-tilanteita on sattunut ihmisten lähtiessä töistä kotiin väsyneenä. Eräs nainen sitten tähän tuumasikin että hän ei uskalla peruuttaa ruutuun, koska menee peruuttaessaan ihan paniikkiin, eikä tiedä yhtään minne on menossa! (Mitenköhän se ruudusta POIS peruuttaminen sitten on naisen mukaan yhtään sen turvallisempaa? En kyllä halua olla lähimaillakaan kun tämä nainen lähtee töistä kotiin!)
  • Autolla ajaminen on hyvää luppoaikaa, jonka voi käyttää vaikka meikkaamiseen, kampauksen tekoon, syömiseen tai tekstaamiseen.
  • Jos moottoritiellä nopeusrajoitus on 65 mph, niin lähes poikkeuksetta yleinen ajonopeus on kuitenkin 80. Myös sillä vieressä ajelevalla poliisiautolla. Tämä on E:n sanojen mukaan ns. kirjoittamaton laki. Poliisikin ajaa ylinopeutta, koska olisi turvallisuusriski ajella hiljempaa kuin muut.
  • Liikennevalot eivät ole paaluissa tien vieressä, kuten Suomessa ollaan totuttu, vaan roikkuvat naruissa tien päällä. Amerikkalaisen ajourani alkuvaiheissa en meinannut millään huomata niitä, ja jouduinkin tekemään muutamia äkkijarrutuksia punaisiin valoihin. Kerran köröttelin jopa tyytyväisenä päin punaisia. Mun onneksi olin risteyksen ainoa ajelija.
  • Kaistoja yhteen suuntaan voi olla vähän usempi kuin mihin vaikka Suomessa on tottunut. Esim. meidän lähimoottoritiellä niitä on 4 per suunta (lisää ollaan juuri rakentamassa). Eka kaista vasemmalta on ns. HOV-lane (high occupancy vehicle lane), eli sillä saa ajaa kun kyyditsee autossaan muita ihmisiä. En kyllä osaa sanoa toimiiko tämä käytännössä, koska en ole koskaan muistanut kiinnittää asiaan huomiota. Ainakin ruuhkan aikaan kaikki kaistat on ihan yhtä tukossa.
  • Lähijuna- tai bussiyhteyksiä ei tänne taajamille ole, mikä kieltämättä on aika typerää ottaen huomioon esim. järkyttävät työmatkaruuhkat. Yksi bussiyhteys joiltakin alueilta on kerran aamulla ja sitten takaisin työpäivän loputtua, mutta siellä ruuhkassa autojen keskellä olen vaan noiden bussienkin nähnyt olevan jumissa.

Matkalla tallille. Huomatkaa ruuhka alhalla motarilla, minne olen suuntaamassa!


  • Välillä ajellessa täytyy katsoa, ettei vahingossa eksy Toll roadille, eli tielle, jolla on tietullimaksu. Noille teille tarvitsee EZ Tag-tarran, joka auton ikkunaan liimattuna automaattisesti veloittaa vaaditun summan luottokortiltasi. Vaihtoehtoisesti summan voi maksaa käteisellä tielle saapuessa, mutta se on vähän kalliimpaa. Plus hankalampaa, koska mulla ainakaan ei aina löydy lompakosta käteistä.
  • Oikealle saa kääntyä punaisillakin valoilla. Tämän kanssa saattaa tulla ongelmia Suomeen (tai muualle Eurooppaan) palatessa.
  • Pysähtynyttä koulubussia on turha lähteä ohittamaan mistään päin tai tulee tupeenrapinat. Onneksi nyt on kouluilla kesäloma, niin ei tarvi noita keltaisia hökötyksiä väistellä ja odotella.

Autolla ajaminen, kuten se puhelimessa puhuminenkin, oli aluksi vähän sellainen sykettä nostattava toimenpide täällä Texasissa. En Suomessa hirveän usein autoa ajellut, vaikka kortti 18-vuotiaasta asti taskussa onkin ollut. Vaasan välimatkoilla polkupyörä oli täysin kelpo kulkuväline paikkaan kuin paikkaan. Mutta myös tähän auttoi vaan se omalta mukavuusalueelta poistuminen. (Ja navigaattorin käytön opettelu hehe. Aluksi yritin kovasti vastustaa navia ja ajella ulkomuistista). Ericin vanhalla pickupilla oli myös hyvä opetella täällä ajelu:D Sai siinä pikkukaupungin tyttö jännitystä kerrakseen ison auton ratissa uudessa paikassa. Mutta eipä se ajelu täällä sen kummempaa oikeasti ole, oli kaistoja ja motariluuppeja kuinka paljon tahansa! Täytyy vain tietää minne on menossa (se navi), ja kaikki on hyvin. Toki välillä pelottaa, mutta vain siksi, koska kaikkia aivan johonkin muuhun kuin ajamiseen keskittyviä idiootteja löytyy liikenteestä. Plus onhan se autokoulukin vähän eri luokkaa täällä...

Mites muissa osavaltioissa asuvat? Kuulostiko nämä kohdat tutuilta, vai sujuuko ajelu teillä kuin unelma?:)

12 kommenttia:

  1. Tämä ja edellinen puhelin-postaus on ollut tosi kivoja luettavia. Autoilusta Jenkeissä mulla on omakohtaistakin kokemusta tai jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin lähinnä sieltä pelkääjän puolelta. Onhan se liikenne siellä melko erilaista, mutta sitten taas koko maa on suunniteltu autolla liikkumista varten, joten myös hyvin helppoa. En kyllä silti kovin mielelläni ajaisi missään suurkaupungissa. Helsinkikin on vähän liikaa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos:) Näitä kulttuurierojuttuja on nykyään paljon vaikeampi kirjoitella kuin silloin aluksi. Tuntuu, ettei eroja enää niin huomaa kun ne muuttuu normaaliksi arkipäiväisiksi asioiksi täällä. Kaikesta on muutenkin jo melkein tullut kirjoiteltuakin jossain vaiheessa...kuten tästä autoilustakin, mutta tulipahan nyt ainakin kerrattua:D

      Helsingissä on paljon yksisuuntaisia katuja (niinkun on täälläkin downtownissa), mikä ainakin mulle aiheuttaa päänvaivaa:D enemmän just en tykkää ajella pienissä ahtaissa keskustoissa ja parkkihalleissa. Isot motarit ei enää pelota taas kun niihin on tottunut:)

      Poista
  2. Haha, tunnistan lähes joka kohdan. Itsehän näin kerran kun yksi nainen föönasi tukkaansa liikennevaloissa. Käytti siihen ilmeisesti täysille väännettyä ilmastointia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eika!!!! Aika hyva :D Itselle karmaisevin kokemus on ollut tyokaverin kyydissa oleminen. Han tekstasi ja meikkasi samaan aikaan. Katse oli koko ajan jossain muualla kuin siina liikenteessa. Eika hanella ollut turvavyota. Mulla TODELLAKIN oli :D

      Poista
  3. Allekirjoitan! Kuulostaa niin tutulta, että mua ihan nauratti lukiessa. Kaliforniassa siis täysin sama meininki. :)

    Me ollaan NIIN monta kertaa mietitty, että mitä se tarkottaa, kun joku ajaa mailitolkulla motarilla se vilkku päällä. Siis ihan oikeesti - onko sillä joku merkitys vai mitä hittoa?! Kun ei niillä ole aikomustakaan kääntyä minnekään exitiin. En käsitä. Eikö niitä rassaa se vilkun pitämä ääni siellä autossa vai onko musa vaan niin kovalla, ettei se kuulu...

    Sen voisi muuten mainita, että vaikka koulubussia ei saa ohittaa, ne muut bussit saa - ja pitääkin - ohittaa. Tai niin täällä ainakin. Mites siellä vai onko siellä busseja koskaan missään? ;) Niitä busseja ei täällä missään nimessä saa jäädä odottamaan ja kyllä niitä tuolla downtownin alueella kulkeekin. Suomessahan ei saa mennä pysäkillä olevan bussin ohi, ellei näytä siltä, että bussi on vielä paikallaan jonkin aikaa. Ellen nyt muista väärin autokoulun ohjeita. :o

    Mäkin ajoin kerran alussa melkein punaisia päin, kun en nähnyt niitä valoja... Eikä olla kuulemani perusteella ainoita suomalaisia, joille niin on käynyt. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niilla on varmaan joko musa lujalla, ne juttelee kovaaanisesti, tai sitten yksinkertaisesti ei vaan tajua mika se naksutus on. Tuohon edelliseen kommenttiin juuri laitoin, etta olin tyokaverin kyydissa, joka ei kayttanyt turvavyota. Ja se auto kylla piti sellaista piipittavaa muistutus-aanta, mika ainakin mua hairitsi hirveasti :D Kysyin sitten tyokaverilta asiasta ja han vaan sanoi olevansa niin tottunut siihen aaneen :D Lol! Varmaan siis ei mitkaan vilkun naksutuksetkaan paljoa siis hairitse!

      Noista busseista en osaa sanoa, kun asutaan sellaisella alueella, missa niihin ei tormaa. Keskustassa oisi varmaan tullut tutummaksi. Aika outo tuo, etta on ihan eri saannot koulu- ja normibussien kanssa,,,

      Poista
  4. Ai kun ahistaa, mun pitäis hankkia auto kohtapuoliin ja sit uskaltautua tonne sekopäiden joukkoon... Haluisin ite jonkun näpsäkän pikkuauton, mut eihän sellasen kanssa ole toivoakaan selviytyä hengissä :( Kai se joku pickup täytyy hankkia, sieltä kun näkis hyvin eikä jäis muiden jalkoihin :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kuule, ma oon ajellut viimeiset vuoden paivat nyt tuolla mun pikkukotterolla ja elossa oon vielakin :D Onhan se toisaalta vahan hullua tuolla ajella kun ajattelee minka kokoisten autojen seassa sita on! Seuraava auto saa kylla olla pikkasen isompi. Mita tuohon taalla ajeluun tulee niin sekaaan vaan. Siihen tottuu akkia ja nopeaa unohtuu kaikki pelot ja muut :) Ainakin omassa tapauksessa!

      Poista
    2. No joo, eiköhän sitä äkkiä siihen menoon totu. Kunhan vaan pääsee ensin yli tästä alkupaniikista ja kun saa ikioman menopelin (=ei uusi eikä kallis), jolla painella menemään :)

      Poista
    3. Nimenomaan. Mulla on vanha ja halpa tämä oma menopeli:D

      Poista
  5. Kaikki muu on tuttua sekä Georgiasta että Coloradosta, mutta tuo ylinopeusjuttu... Coloradossa jengi ajaa ihmeen rajoitusten mukaan, ja kuulema poliisikin sakottaa jos ajaa yli 5mph ylinopeutta.

    Luulisi, että tähän menoon olisi jo tottunut, mutta aina autoa ajaessa tulee kirottua amerikkalaisten huonoa ajotaitoa ja idioottimaista ajokulttuuria. On sentään autokoulusta jotain hyötyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä oon ajanut pari kertaa poliisin tutkaan 5mph ylinopeutta, muttei oo poliisi edes vaivautunut pysäyttämään :) Pitää vissiin olla vähän enemmän ylinopeutta lasissa täällä Texasissa, että viitsivät lähteä perään. Koko ajan niitä pysäytettyjä kyllä tuolla tien varsilla näkyy!

      Suomalaisesta ajokoulusta todellakin ON hyötyä. Muistan sieltä ihan tarkalleen vieläkin joitakin juttuja ja sääntöjä (teoriatunneiltakin) :)

      Poista