tiistai 14. huhtikuuta 2015

Sali vaihtui meno ei

Oon ennenkin kirjoitellut salimeiningistä täällä, mutta nyt kun vakkarisali on vaihtunut (24 Hour Fitness Nasasta 24 Hour Fitness Pasadenaan) niin uskallan ehkä kirjoittaa täkäläisestä treenauksesta vähä enemmän yleistäen kun on kokemusta toiseltakin salilta. Aivan sama meininki nimittäin jatkuu tälläkin salilla. Lisäksi oon käynyt kolmella muulla salilla täällä tutustumiskäynneillä, eikä meno näillä musta poikennut mitenkään 24 Hourin saleista.

24 Hour Fitness Pasadena
Aina jaksan ihmetellä sitä, miten ihmiset tuntuvat käyttävän ajan salilla juoruiluun tai vaikka tv:n katsomiseen ennemmin kuin itse treenaamiseen. (Onko tää juuri sitä että voi ainakin sanoa olleensa salilla?) Itse oon sitä tyyppiä, että treenaan mielummin lyhyemmän aikaa, mutta tehokkaasti. Oon ihan varma, että jotkut näistä ihmisistä viettää salilla monta tuntia! (Miten niillä on aikaa??)


Jumppatunneilla meininki vasta onkin pliisua. Liikkeet tehdään vähän sinne päin. Välillä jutellaan vieruskaverin kanssa (siis kesken tunnin) kymmenen minuuttia. Tunnille tullaan ja sieltä lähdetään milloin huvittaa.

Kävin Vaasassa ihan huippusalilla, jossa tunneilla oli usein kuusikinkymmentä ihmistä, valot salissa himmennettiin ja fiilis oli ihan huippu. Usein jumpassa onnistui saavuttamaan sellaisen flow-tilan. Täällä tätä ei ole vielä tämän reilun vuoden aikanakaan päässyt tapahtumaan edes yhtä ainutta kertaa. Siis jumppatunneilla. Lenkkipolulla kyllä on!

Kun pienessä valoisassa salissa ähkii (tai lorvailee) ehkä maksimissaan parikymmentä henkilöä, kukaan ei huuda tai taputa mukana ja liikkeet tehdään vähän sinne päin ohjaajan itsekin sekoillessa liikkeiden kanssa, ei fiilis ole kovin huipussaan.

Tästä täällä vakiona olevasta puolitehoisesta lorvailu-jumppatyylistä johtuen varmaan mullekin tuli kerran yksi kanssazumbaaja sanomaan "you are a very good dancer":D Koska tanssitaitoja multa ei todellakaan löydy, oonkin vakuuttunut, että komentti johtui siitä että olin ehkä ainut tunnilla, joka teki liikkeet niin että tuli hiki.

Zumba alkamassa. Salissa kolme ihmistä. Hyvä tilaisuus siis salakuvata tilanne muka ottamalla selfie. (Selfieiden ottaminen täällä salilla on myös varsin normaali näky. Niitä varten voi vaikka nostaa paitaa (tai ottaa sen kokonaan pois) että vatsalihakset näkyy).

Pari viikkoa sitten kävin toista kertaa tällä meidän uudella salilla Body Combatissa. Combat ei Suomessa kylläkään koskaan ollut mun lemppari, mutta siellä tunneilla kyllä oli aina mitä mahtavin tunnelma kiitos kaikkien combat-hullujen jumppareiden. (Combatissa käyneet tietää, mitä tarkoitan.) Täällä tunnelma oli ihan päinvastainen. Mikä pettymys! Ihan kuin johkin mummojen keppijumppaan olisi mennyt! Jotenkin olin etukäteen kuvitellut että täällä isossa maailmassa, missä ihmiset ovat enemmän ulospäinsuuntautuneita ja eivät pelkää avata suutaan, meininki jumppatunneilla olisi parempi. (No varmasti tästä maasta löytyy myös hyviäkin saleja, mutta itse en sellaiseen vielä toistaiseksi oo törmännyt.) Ainut tunti, jossa kukaan on täällä laulanut mukana, huutanut tmv. on ollut spinning. Muut jumpat menee selvästi täällä tuohon keppijumppakategoriaan. Ja sen näköistä on usein myös osanottajakaarti kauhtuneissa verkkareissaan ja mainosteepaidoissaan vuosimallia -90 :D

8 kommenttia:

  1. Tuo mummojen keppijumppa vähän naurattaa - se on siis niinkuin minä ! Olen kyllä samaa mieltä, että täällä on salilla paljon noita lorvailijoita. Itsellä on sen verran tiukka aikataulu, että teen juttuni Rudin vahtiessa haukkana ja sitten pois. Näyttävät naispuoliset enemmän olevan se lorvailevaa sorttia. Ja sitten on tietysti niitä, jotka tuntuvat olevan siellä esittelemässä itseään....en ole edelleenkään ehtinyt minnekään ryhmätunnille. Ainakin ikkunan takaa katsottuna, kaikki näyttävän niin koordinoiduilta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah tarkoitus ei ollut mollata keppijumppaa - Vaasan salilla se vaan sattui olemaan sellainen seniorijumppatunti, jossa meno näytti aina tosi leppoiselta ja sellaiselta puolitehoiselta! En usko että oot paljosta jäänyt paitsi kun et oo tunneilla käynyt (ellei siellä sitten oo korkeampi taso). Varmaan kovemman treenin saat itse tekemällä:)

      Poista
  2. Eikä, kuulostaa ihan kamalalta! :D Kävin Helsingissä kans tosi hyvällä salilla, missä oli aivan huiput ryhmäliikuntatunnit ja niiden ohjaajat. Kremsin pikkusali tuntui alkuun vähän järkytykseltä, mutta reilun 3,5 vuoden aikana olen jo ehtinyt tottua. Onneks täällä sentään ihmiset treenaa kunnolla ja zumbassakin huudellaan ja taputetaan ;) Täällä tosin ei oo sellasta fitnessbuumia kuin Suomessa, mikä on musta vaan kiva! Monet käy salilla mutta siitä ei tehä hirveetä numeroo, kunhan harrastetaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suomessa taidetaan panostaa ryhmaliikuntaan enemman kuin muualla. Tama on mun neljas maa, missa kayn jumpissa ja Suomessa on kylla ehdottomasti ollut paras valikoima ja ohjaajat! Kylla taalta USAsta ihan varmasti loytyy huippusalejakin, kun tietaa mista etsia! (Ja niista saa ehka sitten maksaa vahan enamman kuin naista "perussaleista", jotka on pari-kolmekybaa/kk)

      Poista
  3. Kiva, että mä en ole mennyt ihan metsään, kun oon kirjottanut näistä samoista jutuista. :) Meno on näköjään siellä samanlaista - ja tietty 24HourFitnessikin näyttää ihan samalta :D Mä olin myös tottunut Suomessa siihen flow-tilaan, mutta täältä sitä ei saa. Joillain tunneilla kyllä hurrataan, taputetaan ja hihkutaan, et siitä ehkä saa fiilistä (jos siitä tykkää), mut ei sitäkään aina tehdä. Täällä saa kyllä tuntea olonsa aika pro:ksi, kun muut löysäilee ja itse vetää täysillä. :D

    Ja hih, ne monta tuntia salilla olevat on ehkä niinku tällasia mun kaltaisia kotirouvia (tai -herroja). Tai vapaapäiväläisiä.

    Mä muuten oon kans kuvannut mun 24Hourilla kerran sellasen yleiskuvan. Sit kerran bongasin sieltä lapun, jossa luki, et valokuvaaminen on ehdottomasti kielletty. Haha, as if.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu muistan sen sun tekstin :D Niin tutun kuuloista touhua! Kai se 24HR on 24HR vaikka minne menis :D Flow-tiloista ei siella ole tietoakaan haha!

      Voi olla etta ne sitten on kotirouvia ja -herroja ne salilla lorvijat, en ymmarra miten muuten ne jotku samat tyypit on AINA siella kun sinne menee ja aina ne myos vain juoruilevat siella keskenansa :D

      Poista
  4. Mä en ole käynyt vielä kertaakaan yleisillä saleilla saatika ohjatuilla jumppatunneilla (joogassa kylläkin, ja ne oli hyviä), koska oon aina tyytynyt meidän communityn saliin. Ehkä kuitenkin pitäisi käydä Boulderissa ihan tutustumismeiningillä kattomassa, eroaako täällä meno muusta Jenkkilästä.

    Heitin sua haasteella: http://globecalledhome.fi/2015/04/mina-haluaisin-12-asiaa-tasta-hetkesta/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jahhaas vai että haaste. Kiitos Jenni!! Pitääpä laittaa mietintämyssyyn. Katoin sun listaa ja voipi olla että tulee aika samanlaisia haluamisia täältä hehe:D

      Poista