tiistai 16. joulukuuta 2014

Mihin en koskaan kyllästy

No niin jospa nyt veisi haasteen vihdoin päätökseen ja kirjoittaisi sen viimeisen osan, eli "mihin en koskaan kyllästy?".

Yritin kauan keksiä jotain vähän erikoisempaa ja yllätyksellisempää, mutta loppujen lopuksi päädyin niinkin "tylsään" ja yllätyksettömään asiaan kuin matkustaminen. Miten siihen voisi kyllästyä?

Kemah

Tiedän, että oon jauhanut tästä asiasta jo moneen otteeseen. Oon kuitenkin kuullut viime aikoina muutamalta ihmiseltä, ettei heitä kiinnosta matkustaa. Matkustaminen kuulemma aiheuttaa vaan stressiä ja ihaninta on olla ihan kotosalla.  Ei kaikki voi tietenkään pitää samoista asioista. Se on täysin ymmärrettävää. Omaan päähän ei vaan millään mahdu, miten joku ei voi pitää matkustamisesta. En yritä kritisoida näitä ihmisiä, vaan kunhan ihmettelen. Olisi kiva ymmärtää heidän ajatuksiaan tästä asiasta paremmin. Omasta mielestä tuntuu, että he väkisinkin jäävät jostain paitsi. Eihän se ole sama asia nähdä kuvaa jostain kohteesta kuin oikeasti päästä vierailemaan siellä.


Toisaalta ymmärrän, että viikonloppureissu (tai jopa viikon reissu) voi tuntua liian lyhyeltä (=stressaavalta). Lyhyessä ajassa ei välttämättä kerkeä rentoutua ainakaan jos nähtävää on paljon. Myös lomalta töihin ja arkeen paluu ei ole ikinä kivaa.

Maailma on kuitenkin pullollaan uusia erilaisia kohteita ja eri tapoja matkustaa. Itseä melkein stressaa se, että EN kerkeä elämäni aikana nähdä kaikkea, mitä haluan. Aika hullua ottaa stressiä sellaisesta asiasta, mutta varsinkin näin ulkomailla asuessa tämä homma pistää ahdistamaan kun pitäisi päättää käyttääkö lomansa kotimaassa vai uudessa paikassa vierailuun. Mun firma tarjoaa kolmen viikon maksetun vuosiloman. Koita nyt siinä nähdä maailmaa ja vierailla Suomessa. Huoh. Olen funtsaillut, että asuinpaikan vaihtaminen tarpeeksi usein ratkaisisi tämän ongelman ;)

Houston ja sen lähialueet alkavat pian olla nähty. Kun saisi vielä sen downtown-kierroksen ja Austinin reissun toteutettua niin olen tyytyväinen. Niin ja niitä Karibian risteilyjäkin lähtisi tuosta Galvestonin saarelta. Voihan loma ja sen puute!

16 kommenttia:

  1. Aamen. "The world is a book and those who don't travel read only one page." Pakostakin tuntuu, että ne, jotka eivät halua matkustaa, sanovat samalla "ei" kaikelle oman kokemuspiirin ulkopuoliselle.

    Toi loman puute on muuten ainainen ongelma varsinkin sellaisissa työpaikoissa, joissa palkatonta vapaata ei katsota erityisen hyvällä. Juuri tänään tuli töissä maili, että "hei huomasimme että sinulla jäi viime vuodelta aika paljon miinusta ja varmaan tiedät, että nämä pitäisi virallisesti vähentää palkasta, mutta olimme sinun kohdallasi armollisia ja siirsimme miinukset ensi vuodelle". Mä olin vaan että OTTAKAA SE POIS PALKASTA PLIIS JA ANTAKAA MULLE LOMAPÄIVIÄ!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Mutta ois kyllä mielenkiintosta jutella oikeen jonkun kanssa, joka EI HALUA matkustaa ja kuulla niitä perusteluja tälle valinnalle.

      Voi ei apua :D mulla sama. Yksi työkaveri oli kipeenä kokonaisen viikon ja päätyi käyttämään LOMAPÄIVÄNSÄ siihen mielummin kuin korvaamaan ne ylitöillä. Arvaa katoinko tätä tyyppiä kun hullua. Käyttää nyt lomapäivänsä kotona sairaana olemiseen. Mainittakoon että kyseinen hlö ei omista passia enkä ole varma onko käynyt Dallasia kauempana elämänsä aikana.

      Poista
  2. Tunnen kans ihmisiä, jotka eivät tykkää matkustelusta. Niinkuin sanoit ei kaikki pidä samoista asioista, mutta silti tuntuu siltä, että ehkä he haluaisivat matkustaa, mutta pelkäävät rahanmenoa, kulttuurishokkia, mukavuusalueeltaan pois astumista, ken tietää..

    Ja nuo lomapäivät! Miulla olis nyt lomaa mutta just pahimpaan sesonkiin, jolloin kaikki on sikakallista ja lomakohteet tupaten täynnä. Aiemmin ongelma oli ettei ollut lomaa ja nyt kun on niin ei ole rahaa maksaa high season hintoja, argh :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin sitä mäkin mietin että oisko se niin sitten että niitä ihmisiä pelottaa rahanmeno tms. Koska miten matkustamisesta EI VOI TYKÄTÄ :D Mahdoton ajatus, heh!

      Voi kääk onpas harmillista. Toivottavasti saat kuitenkin ajan siellä kulumaan ja nautit olostasi vaikka lomailetkin tutuissa maisemissa!

      Poista
  3. Mulla oli yhdessä kohtaa sellainen fiilis, etten halua matkustaa. Taisi olla viime vuoden syksyllä, kun mulle tuli jotenkin mitta täyteen matkalaukkuelämästä, kun olin asunut melkein viisi kuukautta matkalaukullisella tavaraa. Olin alkanut kaipaamaan omia huonekaluja, omaa vessaa, omia astioita, kaikkea tällaista ihan järjetöntä mihin oli vain tottunut. Kotiin Suomeen palattuani olin melkein kolme kuukautta matkustamatta mihinkään - en edes viikonlopuksi! Ahdisti kaikki lentokentät, junat, bussit, pakkaaminen... Mutta sitten tajusin, että mulla on vähän vääränlainen ajattelutapa. Kaikki mikä mua jarrutti ja ahdisti oli juurikin se materia. Mä pääsin eroon tästä kaikesta ylimääräisestä tavaranmäärästä eroon keväällä muuton yhteydessä - kaikki ylimääräiset vaatteet, huonekalut ynnä muut myin pois. Ihanan vapautunut fiilis! Kun ei omista materiaa, jää aikaa, tilaa ja rahaa kokemuksille ja elämyksille. Nyt ei malttaisi enää olla kuukautta pidempään reissaamatta jonnekin :)

    Mullakin tuli tänä vuonna 8h miinuksia, kun olin vahingossa käyttänyt yhden päivän liikaa lomaa enkä ottanut sitä ylitöistä (koska mä en ollut ymmärtänyt ihan täysin miten tuo meidän systeemi toimii, olinhan vasta aloittanut). Nyyh. Onneks mulla on kuitenkin suht helppo saada lomaa, kun en ole edes 100% töissä ja enkä ole mitenkään ratkaisevassa asemassa työpaikalla. Mullakin olisi vielä varmaan tuhat paikkaa, minne haluaisin mennä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä valaistuminen!! :) Mustakin tuntui ihanan vapauttavalta lahjoittaa/myydä koko omaisuus tänne muuttaessa. Nyt yritän olla keräämättä ylimäärästä roinaa. Sellainen vapaus,että voi vaan ottaa ja lähteä, kiehtoo!

      Meillä pitää kans kaikki poissaolot korvata myöhemmin. Eli kun käy vaikka vaan hammaslääkärissä tms ja siihen menee 2h, niin seur päivänä on sit sen 2h pitempään. En kyllä haluais vähäisiä lomatunteja tuollaseen käyttää :D

      Poista
  4. En halua (enkä kyllä edes osaa) kuvitella elämää ilman matkustelua, samassa paikassa junnaaminen kuulostaa tosi tylsältä. Itse olen matkatoimistotyöntekijän lapsena matkustanut sylivauvasta lähtien ja samaa on nyt tehnyt meidän pikkumies. Mutta muuttamisesta en tykkää, haluaisin pysyvän paikan kaikille rakkaille kirjoilleni yms. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi oot matkatoimiston työntekijän lapsi. Ihanaa:) hyvä kun teidänkin poika oppii pienestä pitäen tavoille ;) enemmän merkkaa (ainakin mulle) kokemukset kuin mikään materia!

      Poista
  5. Joo, näitä tyyppejä en oo koskaan ymmärtänyt. Mä ainakin rakastan matkustelua ja uusiin paikkoihin tutustumista. Jos vaan ois rahaa ja lomaa, niin olisin melkein joka viikonloppu jossain kaupunkilomalla.. Tunnen jonkun verran näitä ihmisiä ja heistä tiedän, että syy miksi ne ei halua matkustella on a) ei ole rahaa ja ei halua sitä myöntää b) ei osaa kieliä, ei edes englantia ja näin ollen pelkäävät etteivät pärjää c) ovat todella nirsoja esim ruuan suhteen ja ulkomailla joutuu pois tutusta turvallisesta ympäristöstä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Joskus tuollaset "ei oo rahaa"-selitykset tuntuu vaan tekosyiltä. Mäkin onnistuin hyvin matkustamaan opiskeluaikanakin kun vain priorisoin raha-asiani:) esim baariin ja ulkonasyömiseen (ta tupakkaan)saa yllättävän paljon rahaa hukkumaan!

      Poista
  6. Niinpä, ihania paikkoja olisi maailma täynnä, ja tosiaan siellä Suomessakin pitäisi ehtiä käydä! Ennen ulkomaille muuttoa ihmettelin, että mitä ne ulkosuomalaiset Suomessa joka vuosi ramppaavat, mutta niin vain Juniorin kovavauhtinen englantilaistuminen ja aksentillinen suomenkieli vievät meitäkin kotimaahan suht säännöllisesti - mikä se sellainen Suomi-Poika on, joka kysyy, että "mikä on sauna?!?!" - hyvänen aika! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe ! Ite ei muuten tarvis käydä, mutta kun pitää perhettä ja kavereita käydä katsomassa! Muutenhan sitä nyt tietysti matkustaisi paljon mielenkiintoisempiin ja eksoottisempiin paikkoihin kuin SUOMEEN :)

      Poista
  7. Mä oon nyt ensimmäistä kertaa itse oikeasti reissaamassa ulkomaille ja vähän jännittää. Kirjottelenkin siitä blogia tällä hetkellä ja kyllä mun täytyy sanoa että kaikki järjestelyt ja asioiden hoidot on tuottanut paljon stressiä. Eikä se stressi oo vielä täysin ohi mennytkään. Toki tässä oppii paljon samalla, että mitä kaikkea sitä täytyykään ottaa huomioon, kun on lähdössä Suomen rajojen ulkopuolelle ja mä oon vielä lähdössä asumaan ulkomaille. Päätin vihdoin toteuttaa sen mistä oon haaveillut ja lähteä vaihtoon, vaikka kyllä paljon jännittää ja tiedän että tuun oleen sen reissun jälkeen aika köyhä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitos kommentista! Oon itse ollut kaksi kertaa vaihto-opiskelussa ja voin kertoa että jännitti kun ekaa kertaa olin lähössä :D Kaikki ei ulkomailla todellakaan aina mee niinkuin pitäisi ja kaikenlaista sattuu. Mutta niistä selvitään :) Seuraavan kerran lähtö onkin sitten jo paljon helpompaa. Musta ei tuntunut oikeastaan mitenkään ihmeelliseltä enää tänne USAan muutto kun oli nuo vaihdot ja muita reissuja takana. Onnea matkaan:) täytyypä käydä vierailulla sun blogissa!

      Poista
  8. Siis aivan totta! Matkustaminen on ihan mahtavaa! Musta kans tuntuu, että on niin paljon paikkoja nähätävänä ja koettavana, että alkaa ahistaan jos en kerkee kaikkea nähä :D. Elämä menee ohi ja hukkaan!
    Musta ois kans mielenkiintosta istua kunnolla alas juttelemaan semmosen kans joka ei halua matkustaa. En vaan ymmärrä sitä mieltä niin olis mukavempi oppia sitä ymmärtämään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ois kyllä tosiaan. Oma ajatusmaailma kun on niin erilainen!!

      Poista