keskiviikko 3. joulukuuta 2014

Mä oon vaan töissä täällä

Onko kukaan muu täällä USAssa asuva huomannut, että asiakaspalvelualalla töissä olevat henkilöt eivät tunnu olevan hirvesti perillä siitä, mitä myyvät/tarjoilevat? En tiedä onko mulla vain erityisesti pistänyt silmään, kun olen itse ollut asiakaspalvelualalla sellaiset 8 vuotta, mutta välillä mua järkyttää nämä suorat "I don't know"-vastaukset. Mulle on opetettu että "en tiedä" ei ole hyväksyttävä vastaus asiakkaan kysymykseen. Jos et tiedä, sano "En tiedä, mutta annas kun otan selvää/kysyn työkaverilta/soitan yhden puhelun".

Viimeksi yhdessä smoothie-paikassa vieraillessani kysyin myyjältä kuinka paljon smoothien sokeri- ja kalorimäärä kasvaa, jos lisään siihen proteiinia tai kreikkalaista jogurttia. Vastaus "Ei mitään hajua". Tämä selvä.

Toisessa smoothie-paikassa kysyin, mikä on whey- ja soy-proteiinien ero. Vastaus "en tiedä". Tällä kertaa paikalla oli kuitenkin paikan pomo, joka osasi sitten vastauksen esittää.

Eräässä hotellissa kysyttiin lähiympäristön ravintoloita/nähtävyyksiä. Saatiin vastaus "En tiedä, asun itse toisella puolella kaupunkia." Jahas...

Leffateatterissa kyseltiin lippuluukulla, mistä eräs elokuva kertoo (koska leffa, jota oltiin tultu katsomaan oli peruttu). Myyjällä ei tuntunut olevan hajua yhdestäkään elokuvasta, joita leffassa pyöri sillä hetkellä. "Mutkun mä oon vaan töissä täällä".

Tässä vain muutamia ekana mieleen tulevia tapauksia. Näitä sattuu ihan jatkuvasti ja tulee väkisinkin sellainen olo, että työntekijöitä ei kiinnosta pätkääkään.
Voisi kuvitella, että löytyisi edes vähän kiinnostusta sitä työtään kohtaan. Itse muistan ainakin yrittäneeni painaa mieleen kaikenlaista nippelitietoa, mitä asiakkaiden voisi olettaa kysyvän.

Myös työpaikalla pistin aluksi merkille, että lähes kukaan ei osannut vaihtaa kopiokoneeseen mustetta/ottaa kaksipuolisia kopioita ym., mitä nyt luulisi perus toimistotyöntekijöiden osaavan. Ongelman kohdalle sattuessa soitettiin IT-miehelle, jonka tuloa saa usein odotella pidemmänkin tovin. Nyt monet tulevat mun luo kun vaikkapa juuri sen kopiokoneen kanssa on ongelmia ;)

Eilen oli mukava tulla töistä kotiin, kun mua odotti tällainen näky keittiön pöydällä. Se alkaa selvästi oppimaan tavoille ;) En kyllä odottanut mitään, koska sainhan jo sen tabletin viikonloppuna ja sekin oli musta jo enemmän kuin tarpeeksi. (Meillä oli siis vuosipäivä.) Olen kuulemma ollut ekstrakiltti ja ihana ja mitähän vielä .. ;) Ollaan muuten yritetty vähentää kaiken turhan tavaran ja krääsän keräämistä ja ihan vain "huvin vuoksi" shoppailua, mutta sallittakoon nyt tämän verran. Kaikki paketeista löytyvä tuli kyllä tarpeeseen. (Huomatkaa kissa - aina siellä, missä tapahtuu!)

16 kommenttia:

  1. Argh, mua ärsyttää ihan sama juttu...Tai toinen mikä mua ärsyttää on se että kun myyjät sanoo ettei tiedä kun "this is not my responsibility". Okei, ymmärrän ettei tämä ole sun vastuualue mutta voitko vaikka etsiä jonkun henkilön jonka vastuualue se on...Mulle on kanssa iskostettu aivoon ettei koskaan sanota "en tiedä" vaan jos ei tiedetä jotain niin sitten asioista otetaan selvää...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai siellä on samanlaista touhua :D en kestä. Kun joku toteaa mulle smoothie-paikassa "no idea" kun kysyn tuotteesta kysymyksen nii mitä siihen oikeen toteaa:D Suomessa ei kyllä menis läpi tollanen!

      Poista
  2. Ihania pussukoita olet saanut lahjaksi ! :)
    Tuon palvelun suhteen minusta on tullut aika kamala tapaus täällä. Menin vähän aikaa sitten paikkaan, jossa minulla oli sovittu aika. Nuori nainen, joka oli vastaanotossa puhui puhelimeen - se liittyi työasioihin, mutta noin 10 minuuttia odotettuani, marssin ulos eikä kukaan perään huudellut. Joskus tuntuu, että täällä on niin paljon vaihtoehtoja ettei kukaan oikein välitä ?
    Työasioissa sanon kyllä tarpeen vaatiessa, että en tiedä vastausta, mutta löydän varmasti jonkun joka tietää... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoin oon mäkin joskus marssinut ulos :D se on varmaan just kun palveluita ja paikkoja, kuten ihmisiä ja asiakkaitakin, riittää pilvin pimein niin ei "tarvi" välittää. Ei asiakkaan eikä myyjän. Asiakas voi mennä muualle ja myyjä tietää että asiakkaita kyllä riittää.

      Poista
  3. Musta tuntuu et oon just tuollainen asiakaspalvelija :D Asun siis Kremsissä mutta oon töissä Wienissä, ja jos asiakkaat kyselee esim. Wienin sporalinjoista tai parhaista baareista, vastaan aina ettei mitään hajua...tosin mä kyllä kysyn sit työkavereilta jeesiä, ei tulis mieleenkään jättää tilannetta vaan siihen "en tiedä" -vastaukseen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mut hei pääasia, että selvittää asian eikä jätä sitä siihen. Ei kaikkea voi tietää :) varsinkaan uudessa paikassa/työssä

      Poista
  4. Sen verran mitä asiakaspalvelussa olen joskus ollut, niin ei kyllä tulisi mieleenkään sanoa asiakkaalle "en tiedä". Se olisi mun mielestä ihan jäätävän noloa ja tulisi semmoinen olo että annan ihan kamalan kuvan firmasta.
    Mutta onhan noita tapauksia täällä Suomessakin. Pitää sitten itse jatkokysyä että "ookoo, voisitkohan ystävällisesti ottaa asiasta selvää". Yleensä ei tule noihin paikkoihin palattua jos vaihtoehtoja on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo täällä ei ihan mee noin...johtuu varmaan siitä kun ihmisiä on niin paljon, niin myyjät tietää että kyllä niitä asiakkaita silti riittää vaikkei saiskaan priimaa palvelua.

      Poista
  5. Saman olen huomannut myös varsinkin isommissa kaupungeissa. Pikkukaupungeissa ei aina ole varaa olla töykeä, kun työpaikkoja on kuitenkin rajattu määrä. Ja suuremmissa kaupungeissa asiakas ei todellakaan ole aina oikeassa vaan esimerkiksi omat töppäilyt laitetaan asiakkaan syyksi, tyyliin "you didn't say you wanted it gluten-free" vaikkakin tilatessa olin juurikin niin sanonut.
    Ihana vuosipäivälahjus, mullekin kelpaisi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep ja täällä Teksasissahan ihmisiä riittää pilvin pimein. Ei varmaan oo pelkoa että asiakkaat loppuu kesken:)
      Me miehen kanssa ei voida sietää sieniä ja 90% niistä kerroista kun ollaan tilattu joku annos ilman sieniä ollaan niitä kuitenkin saatu. Se alkaa olla jo ihan vitsi :D mikähän siinä on niin vaikeaa. Onneksi ei sentään mistään allergiasta ol kyse ja ne voi vaan noukkia sieltä ruuasta pois

      Poista
  6. kujalla oleviin asiakaspalvelijoihin on törmätty myös useampaan kertaan Englannissa. Tai sitten työntekjät ei myöskään (o)saa tehdä mitään itse, vaan aina pitää olla supervisor/ manager joko hoitaa hommat jos on mitään "monimutkaisempaa".

    Yksi tapaus joka tapahtui muutama viikko sitten oli kyllä aika pöyristyttävä, olisi ehkä odottanut vastaavaa jossain muualla, mutta kyseessä oli ns. hifistikahvila, kaukana starbuckseista sun muista. Kysyin yhdestä kakusta että mitä siinä oli päällä, ja tyttö sanoi ettei hän tiedä kun ei ole maistanut. Siihen tokaisin että no voitko selvittää, ja hän sanoi ettei hän tiedä kun "me ei tehdä näitä kakkuja täällä"... Ihan niin kuin se mitään auttaisi. Vänkäsin vähän aikaa ja sitten kiehahdin ja asiantuntevampi kollega riensi hätiin ja kaivoi ainesosakansion (joka yleensä kaikissa paikoissa on). Ja kyseessä oli siis pähkinäallergia, ei kovin paha mutta jollekin muulle voisi ollakin paha!

    Paikallinen ruokakauppaketju Waitrose on kyllä aika hyvä asiakaspalvelussa, jos etsii jotain niin työntekijät lopettaa hyllyttämisen heti ja opastaa paikalle tai käy tarkistamassa onko varastossa. Ja jos he lähtevät varastoon niin saa jatkaa ostoksiaan ympäri kauppaa ja he tulevat etsimään. Aika huippua! Ja kerran olin tosi kovassa kuumessa ostamassa kuumemittaria ja kaupantäti joka opasti hyllylle kysyi että olenko ok ja pääsenkö itse kotiin vai tarvitsenko apua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos kommentista Anna:)

      Supervisoria/manageria täälläkin tosiaan usein haetaan paikalle. Sehän voi myös tosiaan olla että perusmyyjälle ei anneta vastuuta/opeteta kaikkia juttuja, mikä on vähän tyhmää koska sitten joutuu odottamaan.

      Voi apuuva tuo kahlivatyöntekijä. Oon itekkin ollut tuuraamassa marketin kahvilassa. Ei kyllä kuulosta kauheen hyvältä tuollanen, just kun kaiken maailman allergioita ja erityisruokavalioita löytyy!

      Poista
  7. Mitä lahjoja, jestas, vau! Kritisoin usein mainoksia ja koitan kanssa ostella maltillisesti, mutta jostain syystä olen aivan hurahtanut Victoria's Secretiin ja käyn kyllä siellä aina ostoksilla Jenkeissä käydessäni. Taitaa olla ekojen päivien ohjelmassa taas tuolla ensi viikolla kun pääsee sinne puolelle valtamerta ;)

    Ai niin ja pitihän kommentoida myös itse asiaa: olen samaa mieltä. Asiakaspalvelu on sellaista "jee hyvä meno -touhua" ja ihanan iloista. Mutta nk. syvyys siitä tuntuu puuttuvan: jos oikeasti haluaisi hehkutuksen lisäksi kuulla enemmän tuotteesta, se ei oikein meinaa onnistua. Luin tuossa yllä Annan kommentin ja myös sinänsä samoilla linjoilla, sillä olen itse tosi allerginen joillekin keinotekoisille makeutusaineille eli esim. Stevia-karkit ja light-limut ei käy. Niinpä pyrinkin esim. tilaamaan juomat jenkeissä (ja muualla ulkomailla) pullosta muutaman allergiakohtauksen saatuani l. läksyni opittuani ;)

    Anita
    http://www.lily.fi/blogit/tervetuloa-suomeen/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en tiedä mikä siinä VS:ssä niin koukuttaa :D siellä asioidessa aina keksii hyviä tekosyitä, miksi tarvii tämän ja tämän ja tämän ;)

      Hyvin sanottu; asiakaspalvelu täällä nimenomaan on sellaista hehkutusta ilman mitään oikeaa asiantuntijuutta.

      Poista
  8. Ihana blogi, loysin tanne muutama paiva sitten ja olen nyt takautuvasti kahlannut tata lapi. :-) Toivottavasti saat vanhoihin postauksiin tulleet kommentit viela.
    Kirjoittelen Englannista ja meilla on kolme kissaa, joten mielellani luen kaikki kissajutut. Muutenkin siis tosi kiva blogi sulla ja mielenkiintoista lukea elamasta Amerikassa. Itse olen vasta pari kertaa paassyt kaymaan siella pain.
    Miksi kommentoin just tahan kirjoitukseen, on nuo liljat. En tieda tiedatko, mutta ne ovat hengenvaarallisia kissoille! Pienikin maara 'pollen' on kohtalokas kisuille. Ehka tiesitkin, mutta monet eivat tata tieda vaikka kissoja onkin.
    Rapsutukset suloisille karvakamuillesi, ja osanottoni Misun takia.

    J.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos ja tosi kiva kun kommentoit:) vanhojen tekstienkin kommentit tulee kyllä perille. Osan oon jo kyllä poistanut, kun on tullut myötähäpeä niitä jälkeenpäin lukiessa:D Sen siitä saa kun kulttuurisokin vallassa menee kirjoittelemaan heh.

      En tiennyt, että noi kukat on vaarallisia. Hui kamala. Misu ei onneksi saanut mitään ongelmia niistä! Ja tuo oli eka (ja vika) kerta kun niitä on meillä ollut. En ole kukkaihmisiä muutenkaan, eikä sovi kissatalouteen mitkään rehut. Kiitos osanotoista. Misu oli ihana <3 :/

      Poista