sunnuntai 14. joulukuuta 2014

Kesämaa

Voi Teksas, minkä olet tehnyt mulle! Muistan kun ennen tänne muuttoa luin yhden täällä au pairina olleen tytön blogia, jossa hän hän kirjoitti laittaneensa innoissaan farkut jalkaan kun lämpötila laski noin 20 asteeseen. Vähän naureskelin tuolle silloin. Farkut ja 20c?

Houston, farkut ja ehkä vajaat 30c.

Kuten edellisessä tekstissä kirjoitin, ulkona oli 24 astetta ja päätin lähteä kävelylle. 24 astetta kuulosti kuitenkin sen verran viileältä, että päätin laittaa pitkät housut ja pitkähihaisen paidan päälle ettei tule vilu. Virhe. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja kuumahan siinä tuli. Teki mieli ottaa paita pois, mutta alla ei ollut kuin rintsikat, niin ei ihan viitsinyt :D

Suomessa pinkaisin rannalle ottamaan aurinkoa monet kerrat viileämmissä lämpötiloissa (18c oli täysin sopiva rantakeli). Nyt pelkään, että tulee kylmä sortseissa, kun lämpömittari näyttää alle 30 astetta. Veikkaan, että moni muukin kesämaahan muuttanut voi yhtyä näihin fiiliksiin ;)

Vaasa, sortsit ja vajaat 20c.

Tämä ainainen kesä myös tuntuu sekoittavan ajantajun kokonaan. Kun miettii, "milloinkas me oltiinkaan sillä ja sillä viikonloppureissulla" huomaa sitä automaattisesti ajattelevansa "kesällä", vaikka reissu olisi tapahtunut maaliskuussa. Toki täällä tulee kylmempiä kausia tai päiviä, mutta niinhän tulee Suomessakin. KESÄLLÄ.

Viime viikonloppuna Dallas taas yllätti viileydellään. Houstonista oltiin lähdetty sortsit päällä eikä mitään takkeja oltu pakattu mukaan. Dallasissa laski lämpötilat illalla alle 10:n ja saatiin hytistä kylmästä. Ei tietenkään voinut tarkistaa säätiedotusta etukäteen kun täällä kesämaassa kerran asutaan!

En millään pysty käsittämään, että jouluun on vain puolitoista viikkoa. No, kai sitä kaikkeen tottuu. Suomessa saakin sitten palata maan tasalle näitten lämpötilojen kanssa :)

14 kommenttia:

  1. Juu, täällä yksi joka palelee kun lämpötila laskee alle +25c... Vähän jännittää joulureissu Suomeen, ja kaikenlisäksi pikkupyrähdys Lappiin, mitenköhän tarkenen siellä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo vähän jännittää !
      silloin kun täällä on perus "Suomen kesäsää", eli n.20c ja tuulenvireessä tulee vilu, niin mietin aina et miten hitos oon Suomes kulkenu tässä säässä sortseis tai menny jopa rannalle:D nopeeta sitä tottuu näihin lämpötiloihin

      Poista
    2. Ei oo kylmää säätä, vaan vääränlainen varustus ;). Mun elämä helpottu huomattavasti kun raaskin panostaa kunnon talvivarusteisiin! Itekkin oon vilukissa ja mulle se ideaali lämpötila on semmonen +30, ei liian kuuma eikä liian kylmä :D. Farkkujakin pidän noissa lämpötiloissa. En oo kyllä ikinä Suomessa ymmärtäny sitä, että heti kun keväällä on se +15 niin ihmiset kulkee jo ilman takkeja tuolla... Hrr!

      Poista
    3. Juu totta! Mä oon omistani hankkiutunu jo valitettavasti eroon tänne muutettaessa, pitää toivoa että siskolta tai äitiltä löytyy Suomen reissun ajaksi varatakki ja ehkä toppahousutkin :D

      Poista
  2. Mä olisin niiiin kotonani siellä. Palelen nimittäin täällä Suomessakin aina alle +25 asteen lämpötiloissa. En todellakaan voisi kuvitella lähteväni shortseissa mihinkään alle 20 lämpötiloissa. Olenkin yleensä 9 kuukautta vuodesta ihan syväjäässä täällä Suomessa :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mä oon kyllä kans ihan vilukissa! Aina kylmä! Suomessa silti oon yrittäny sinnikkäästi olla kesähepeneissä 20c:n lämpötilois ja käydä rannalla ku siihen nii harvoin mahollisuus tarjotaan. Täällä taas nyt ihan tottunu näihin keleihin eikä tee tiukkaa yhtää istua sisällä vaik ulkona hieno ilma. Ei osaa enää arvostaa sitä samalla tavalla!

      Poista
  3. Ihanaa kun kirjoitit tämän, oon vähän häpeillyt kun varustaudun meidän kylmään talveen (toistaiseksi kolmena aamuna vähän kuuraa maassa, päivisin 10 astetta) paremmalla varustuksella kuin Suomen helmikuisiin paukkupakkasiin ikinä! Ilmeisesti ympäristöönsä tottuu...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa kuulostaa niin tutulta. Mullakin täällä kylminä aamuina (~10c) talvitakki käytössä. Suomessa oisin vielä mennyt nahkatakilla noissa lämpötiloissa!

      Poista
  4. Täällä myös yksi, kesäkuussa olin Turkissa pitkät farkut ja neule päällä kaulahuivi kaulassa kun oli +25 illalla, ja muut turistit vetelivät pikkupikkumekoissa! Ja mä vielä hytisin kylmästä, kun olin hetken istumassa paikoillaan. Sitten taas, nythän siellä on about +5 ja se tuntuu samalta kuin -30 Suomessa, ihan kamalaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe! Täällä ei turisteja ole, mutta paikalliset tuntuu olevan ihan kahjoja. Asteet lähemmäd nollassa ja tuolla ne vetelee sortseissa. Sitten taas kesähelteillä näkyy flanellipaita+farkku-yhdistelmiä!

      Poista
    2. Haha :D Mua nauratti viime vuonna, kun lokakuussa menin rannalle lukemaan kirjaa ja olihan siellä aika vilu jo sillon, niin turistit otti aurinkoa bikineissä ja paikallisten rantavahdit oli siellä toppatakeissa :D

      Poista
  5. Täällä on ihan sama ilmiö: farkut vedetään jalkaan, kun lämpötila laskee 20 asteeseen! Oon analysoinut tätä koko hommaa ja tullut siihen tulokseen, että täällä 20 astetta vaan tuntuu paljon viileämmältä kuin esim. Suomessa tuon kosteuden takia. Pukeutumiseen vaikuttaa myös se perhanan sisäilmastointi. Kuumasta kelistä huolimatta oli viime viikonloppunakin pakko laittaa farkut, koska oltiin illalla menossa leffaan ja siellähän on tunnetusti tajuttoman kylmä. Kun paikalliset meni siellä topeissa ja shortseissa, mä vedin vielä pitkähihaisen puseronkin päälle :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep tuo sisäilmastointi on se, mikä mulla on usein kans se syy, joka saa vetämään pitkähihasta päälle. jos siis vaikka leffaan tai ostarille ollaan matkalla. Toinen vaihtoehto onkon sitten ottaa oma peitto mukaan leffaan:D

      Poista
    2. Mulla kulkee aina automatic pitkähihainen pusero mukana, oltiin menossa sitten mihin tahansa. Heh, oma peitto mukana leffassa kuulostaa ihan just täkäläiseltä meiningiltä :D

      Poista