tiistai 2. joulukuuta 2014

15 faktaa minusta

Seuraa haasteen toiseksi viimeinen kohta! 15 täysin satunnaista faktaa musta olkaa hyvä:

1. Olen erittäin nirso. En mahda asialle mitään. En tiedä pitäisikökään. Tiedän, että se varmasti ärsyttää monia ihmisiä, mutta en tee sitä tahallani.

Viikonloppuna kävelyllä

2. Rakastan eläimiä. En voi sietää eläinten huonoa kohtelua. Kaikki eläinrääkkääjät ansaitsevat mun mielestä saman kohtelun, mitä ovat eläimelle aiheuttaneet. Multa riittää myötätuntoa paljon enemmän eläimille kuin ihmisille. Eläimet on aina viattomia, eivätkä tarkoita pahaa. Ihmiset sen sijaan kykenevät vaikka minkälaisiin hirveyksiin sekä toisiaan, että eläimiä kohtaan. En pystynyt mm. katsomaan Blackfish-dokumenttia kuin noin kymmenen minuuttia, kun tuli niin surku.

3. En tykkää huomiosta enkä huomion keskipisteenä olemisesta. En kuitenkaan ole mielestäni ujo.

4. Johtuen pitkästä "kauppa-urastani" alan usein huomaamattani kaupassa (esim. kassajonossa) järjestämään hyllyjä. Vaatekaupassa saatan viikata pinoja siistimmiksi ja ruokakaupoissa "vetää" tavaroita hyllyissä eteenpäin.

5. Olin oikea hikipinko koulussa. (Kunnes aloitin yliopiston ja asenne koulua kohtaan muuttui täysin. Uusi asenne oli "kunhan menee läpi".)

6. En ole koskaan ollut Amerikka-fani enkä haaveillut tänne matkustamisesta.

7. Olen värisokea. En kyllä koe sen haittaavan mun elämää mitenkään. Kerran 18-vuotiaana töissä en erottanut kirkkaankeltaisia ja limenvihreitä lonkerotölkkejä toisistaan ja pomo tuli huomauttamaan, että eri väriset tölkit voisi lajitella omille riveilleen. Olin vain lätkinyt ne sekaisin hyllyyn kun en huomannut, että tölkkejä oli kahta väriä!

8. Rakastan urheilua, mutta vihaan katsoa urheilua teeveestä.

9. En tykkää pelata mitään. Joukkue,-tietokone,- pelikonsoli,- ja korttipelit - ei kiitos. Jostain syystä lautapelit ja mölkky kuitenkin menee!


10. En erota oikeaa ja vasenta nopeasti toisistaan. Joudun miettimään hetken ennen kuin tiedän kumpi on kumpi. Autokoulussa oli aikoinaan kauhun hetket kun opettaja tokaisi "oikea" tai "vasen" ennen risteystä.

11. Olen tosi kärsimätön ja hätäinen. Inhoan odottamista. Jos päätän, että haluan jotain niin se pitää saada heti. Kun päätin haluavani vaihtoon opiskelemaan, kirjoitin hakemukset samana iltana kynä sauhuten ja lähetin ne heti kun haku alkoi. Vaihtokohteita ei siinä paljon kerennyt miettiä.

12. Luulen, että mulla on lievä lukihäiriö tai vastaava. Mun aivot vaihtaa usein kirjainten ja numeroiden paikkaa. Luulin kauan, että Harry Potterin Hermione on Hemrione. Kaupan kassalla töissä olessa saatoin sanoa summan 4,70, vaikka se oli 7,40. Kukaan asiakas ei kyllä koskaan tuntunut huomaavan. Vain minä itse:D

13. En juo kahvia. Teetä opin juomaan Göteborgissa, missä mun huone oli talvella niin kylmä, että oli pakko saada lämmikettä.

14. En tykkää puhua puhelimessa. Puhelin on lähes aina äänettömällä eikä siten tarvi kuulla, jos joku soittaa. Mulle kannattaa tekstata.

15. Kun tapaan uusia ihmisiä, en ikinä kuuntele heidän nimiään. En tee sitä tahallani. Saatan jopa päättää etukäteen, että "nyt kuuntelen ne oikein tarkkaa ja painan mieleeni" . Mutta kun hetki koittaa, menee nimet toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tosi noloa. Jos taas näen nimen kirjoitettuna niin muistan sen.


Kuvituksena minä, mä ja meitsi, koska aihekin sen verran egoistinen!

22 kommenttia:

  1. Ihanaa kun jollain muullakin on ongelmia erottaa vasen ja oikea :) Mulle on kuittailtu tuosta asiasta vuosia. Vaikka siis periaatteessa tiedän kyllä kumpi on vasen ja kumpi on oikea, en kuitenkaan välttämättä nopeasti, etenkään paineen alla pysty niitä erottamaan. Inssiä kauhulla odotellessa... :S
    Muihinkin kohtiin pystyn samaistumaan. Etenkin tuo amerikka-faneus. Sain muutama viikko sitten kuulla että mekin muutamme Jenkkeihin ensi vuonna, ja ensimmäinen kommenttini oli että "ei varmasti" :D Mutta jospa tässä tottuisi ajatukseen. Tätä sun blogia olen lueskellut jotta saisi jonkun kuvan ulkosuomalaisen elämästä, vaikka tosin sinnepäin Jenkkilää en olekaan tulossa. Kielen handlaaminen ja työllistyminen jänskättää :S.

    Eläimiä rakastan myös!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe:D Hyvä tietää itsekin että muita oikea-vasen-vammaisia löytyy! Onnea inssiin! Itellä oli just 5kk sitten täällä Jenkeissä taas inssi!
      Mäkin lueskelin muiden blogeja "vertaistukena", ennen tänne muuttoa. Se on kiva kun vähä tietää etukäteen mitä odottaa ja näkee, mitä muut käy läpi. Minnes päin ootte muuttamassa? :)

      Poista
    2. Siitä kielen handlaamisesta ei kannata muuten ottaa stressiä. Täällä on niin paljon maahanmuuttajia, että surkeaan englantiin ja kaikenmaailman aksentteihin on totuttu. Plus monen mielestä aksentit on hienoja tai seksikkäitä:D Ite osaan kirjoittaa englantia myös mm. paremmin kuin monet paikalliset ja huomaankin jatkuvasti kirjoitus/kielioppivirheitä näiden teksteissä. Mieskin aina kysyy multa miten mikäkin sana kirjoitetaan kun tietää että Suomessa meille on opetettu tämä paremmin:)

      Poista
    3. Inssi on itselläni luultavasti tiedossa ensi keväänä. APUA. Toivon, että auton ratissa siihen sitten jotenkin oppisi kun nakuttais päähän jotenkin että "nyt käännytään oikealle eli tuonne" jne. :D
      Mieheni työpaikka sijaitsee Californiassa San Josen liepeillä, sinne päin suuntaamme näillä näkyminen ensi kesänä. Opiskelen yliopistossa maisterivaiheessa ja kaikki opetus on käytännössä englanniksi, sinänsä siis kieli on hallussa. Mutta juuri se puhepuoli jänskää, opiskelun tiimoilta kun ei paljon jouduta kuitenkaan puhumaan. Aksentti kuulostaa omaan korvaan ällöttävän suomalaiselta ja puhuessa sanat hukkuu kun ei ole tottunut. Mutta mukava kuulla että siellä on totuttu kaikenmaailman aksentteihin :). Eiköhän se sitten ajan kanssa hioudu!

      Poista
  2. Hahaa, kohta 15. Vois olla mun kirjoittama! En ikinä muista nimiä kun ihmiset esittelee itsensä ja välillä se on kyllä super noloa, varsinkin jos se sattuu työhommissa... En tajua miten se on niin vaikeata painaa ihmisten nimiä muistiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mäkään :D vaikka kuinka pinnistää ja muka keskittyy niin ei... sitten vielä ulkomaalaiset nimet on erityisen vaikeita .. !

      Poista
  3. Täällä on kanssa yksi, joka ei erota vasenta ja oikeaa :) On ihan kamalaa olla kartanlukijana autossa, kun sanon aina väärän suunnan vahingossa! Olen myös nirso, eläinrakas, kärsimätön, hätäinen, entinen hikipinko ja enkä juo kahvia, joten ei ihme, että tykkään sun blogista :D Ja sama juttu kun Lauralla eli kohta 15 sopii myös meikäläiseen tosi hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho löytyypä meiltä paljon samanlaisia piirteitä:) Varsinkaan nirsoja en tunne niin paljon ja se on välillä tosi noloa kun en pysty edes laittamaan suuhun jotain "kamalaa" (kuten vaikka sientä tai jotain mönkivää vedeneläjää:D).

      Poista
  4. Siis tiiäkkö mulla puhuessa monesti kirjaimet vaihtaa paikkaa! Viittaan siis kohtaan 12. Tarkotan siis, että jos sanon sanoja peräkkäin niin esimerkiksi ekat kirjaimet vaihtaa paikkaa. Esimerkkejä: käet (kädet ;)) tärisee - täet kärisee, vesilasi - lesivasi, huomionkipeä - kuomionhipeä... jne. Ymmärrätkö mitä yritän kertoa? :D Ei siis ikinä kirjottaessa, mutta puhuessa ihan huomaamatta tapahtuu tommosia. Hauskinta tuossa on, että hyvin harvoin kukaan ees huomaa sitä, ne tajuaa kuitenkin :D. Meillä on ihan selkeesti päässä vikkaa :D.
    Ja älä huoli, hyvin harva oikeesti muistaa ihmisten nimiä ekaa kertaa tavattaessa :). Kukaan ei vaan oo kehannu sitä myöntää. Mä muistan vaan semmosten nimet, jotka on jollain tavalla jääny mieleen, niin hyvässä kuin pahassa :D. Mutta neutraalien ihmisten nimiä en muista millään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tiiän, mitä tarkotat :D mulle käy tota kans aina välillä, mut ei läheskään niin usein kun vaikka noiden numeroiden kanssa. Meillä on varmaan jotenkin käänteiset aivot :D
      Se on varmaan totta kyllä että monet ei muista nimiä ensikuulemalla. Täällä tää nyt vaan jotenkin korostuu kun toisten nimiä pitäis olla koko ajan hokemassa ja aina puhutellaan nimillä!

      Poista
  5. Hauskoja faktoja!
    Terveisin, kärsimätön, eläinrakas nirso, jota ei saa mitenkään katsomaan urheilua telkasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yllättävän monella näyttää olevan samoja piirteitä :) oon varsin onnelline n kun joku muukin sanoo olevansa nirso ja vihaavansa urheilun kattomista tv:stä - ne kun ei mun lähipiirissä ainakaan oo yleisiä ominaisuuksia !

      Poista
  6. Mahtavaa, faktat #1, 2, 8, 9, 10, 11, 13, 14 ja 15 sopii myös mulle täysin! Ehkä pari muutakin osittain. Oli hauska lukea ja huomata yhtäläisyydet. Mä erityisesti vihaan #9. En voi sietää sitä, että menee kylään jonkun luokse ja sitten ehdotetaan, että "hei pelataanko jotain porukalla vaikka trivialiaa?"..voisiko olla tylsempää tapaa viettää iltaa :-P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä vielä trivialin kestän, MUTTA en voi tajuta miten joku voi kuluttaa aikaa johkin tietokone/pleikkapeliin :D ja aina E:n perheellä vieraillessa ne lapset haluaa mennä pelaa lento/koripalloo tai sitten vaihtehtoisesti jotain monopolia ja tekis aina mieli huutaa "eeeieiiiiìi". :D

      Poista
  7. Mulla on vähän sama, että kirjoitettuna nimet jää helpommin mieleen, kuin kuuntelemalla. Ja joskus saatan vielä tarkistaa, että kuulinko nimen oikein, mutta silti se unohtuu hetkessä.
    Meillä meni yli puoli vuotta, ennen kuin saatiin selville meidän naapurin nimi. Silloin muutettaessa esiteltiin kyllä puolin ja toisin, mutta naapurin miehen nimi meni ihan ohi. Eikä sitten enää myöhemmin kehdattu kysyä, että mikäs se sun nimi olikaan... Sitten kerran posti oli vahingossa laittanut naapurin postit meidän laatikkoon ja siitä lopulta selvisi naapurin miehen nimi. :D

    Hei muuten, näillä näkymin ei varmaan olla menossa Dallasiin Itsenäisyyspäivän juhliin. Sikälimikäli puhutaan samoista juhlista...? Mutta ainakin Suomi-koululla on aamupäivällä Itsenäisyyspäivän juhlat ja samalla on myös Suomi-puoti auki. Ja puotiin ei muuten käy kuin käteinen tai sekki, jos suuntaat ostoksille. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mulla oli vähän sama joittenkin työkaverien kaa. Meni kauan ennenkun vasta kuulin (tai luin) niiden nimet uudestaan. Ku ei kehannu kysyäkään :D

      Me saatiin vasta pari päivää sitten tietää että siellä on kuudelta joku ihan cocktail-tilaisuus. Me oltiin oltu vaan tietoisia niistä after partyistä, jotka alkaa kl.21. Eli sinne ollaan me siis suuntaamassa, koska enää ei jaksa alkaa miettimään mitää asuja sinne "etkoille" :)

      Poista
  8. Mä samaistun kanssa moneen kohtaan. Olin nuorena yhden kesän kesätöissä kaupassa, ja mäkin välillä sen jälkeen vetelin tuotteita hyllyllä eteenpäin. Mulla kanssa ongelmia oikean ja vasemman kanssa, ja inhoan odottelua, varsinkin turhaa semmoista. Vielä formin inhoan hidastelijoita!
    En myöskään tykkää yhtään puhua puhelimessa, mielummin virdtittelem, mitä teenkin todella paljon! Ja mä en kinä muista nimiä, mutta en myöskään kasvoja. Ärsyttävää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yllättävän monella näyttää olevan ongelmia oikean ja vasemman kanssa. Aika jännää. Luulin että oon ihan nolo friikki ;)
      Tuo hidastelu on niin raivostuttavaa. Joskus kun on liikkeellä porukan kanssa, jossa on yksi hiiiiidas ihminen niin voi luoja kun mulla kärsimättömänä meinaa mennä hermo. Esim baariin lähtiessä jonkun pitää sovittaa viittä eri toppia, vyötä, laukkua ja kenkiä ja muut toimii makutuomarina ja hokee "joo hyvä mut voitaisko nyt mennä" :D

      Poista
  9. Heh, tämähän on melkein minun lista, kaikki muut käy, paitsi en ole värisokea :)
    Tosi ärsyttävää tuo hidastelu, sitä en voi sietää sitten millään.
    Tuo mitä kirjoitit eläimistä on kuin suoraan minun suustani. Jos voittaisin lotossa, niin antaisin suuren osan rahoista eläinten suojeluun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, hauskaa että löytyy noin paljon yhtäläisyyksiä :) ja kiva kun kommentoit pitkästä aikaa!

      Poista
  10. Hauskoja juttuja :) Mulla menee yleensä heti hermot nirsojen kanssa, varsinkin jos joutuu sellaisten kanssa ettimään ruokapaikkaa nälkäsenä ;) mutta vasen ja oikea menee kyllä täälläkin sekasin. Lähes aina kun Nico sanoo, että kato oikealle, niin katson vasemmalle tai kun huomautan sille, että oikealla on sitä ja tätä, niin se osaa jo kysyä, että "tarkoitat siis varmaan vasemmalla?". En tajua mistä se johtuu!

    Mä muuten kans joskus heitän numeroita väärin. Saatan lukea jostain, että 67 ja sitten sanoa ääneen 76 tai kopioida toiselle paperille väärin. Onneks sitä ei kovin usein tapahtu, mutta sillon tällön kyllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin uskoa kun mullakin menee :D nirsoilu on ärsyttävää, mutta en vaan voi sille mitään. Mulla on varmaan joku geenivirhe kun en vaan pysty laittaa suuhuni jotain, mikä omasta mielestäni on ällöttävää (sieni, katkarapu tms).

      Poista