keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Minussa virtaa eurooppalainen veri

Haasteen seuraava osa on vähän tylsähkö. "Oletko oikea vai vasenkätinen?" Mitä tuosta nyt kirjoittaa muuta kuin sen oleellisen. Olenkin vältellyt, tai lykännyt, tämän kirjoittamista, koska olen väkisin yrittänyt keksiä aiheesta jotain kirjoitettavaa. Tuloksitta... 

Oikeakäsinen siis olen. Vieläpä siis se tylsempi vaihtoehto kahdesta. Meidän suvussa kyllä vasenkätisyyttä on ja perheestä puolet onkin vasenkätisiä ja puolet oikea. 

Se siitä aiheesta.

Meillä oli tänään töissä verenluovutusbussi parkkipaikalla ja viime tippaan olin miettinyt uskallanko verta luovuttaa. Inhoan jo tavallisia verikokeitakin. Toissapäivänä menin sitten nimeni listaan laittamaan kun tykkään kuitenkin ajatuksesta, että sen tekemällä voin vaikka pelastaa jonkun toisen hengen. Tänä aamuna työkaverit alkoivat sitten kertoa kauhutarinoita jättimäisistä neuloista ja kivusta. En pystynyt koko aamuna keskittymään mihinkään kun jännitin tuota neulaa sitten niin paljon ja melkein jopa otin nimenikin pois listasta. Päätin kuitenkin lopulta että menen. En mä siihen kuolisi.


Paitsi että enpäs sitten mennytkään, koska mun verta ei huolittu. Multa kysyttiin parisenkymmentä kysymystä, joista yksi kuului oletko viettänyt yli 5v. Euroopassa vuoden 1980 jälkeen?. Ei olisi tullut mieleenkään ettei eurooppalaisen, tai euroopassa oleskelleen henkilön, veri kelpaa. Aika erikoista totta tosiaan. Mutta pääsinpähän pälkähästä ja pystyin taas rentoutumaan kun ei tarvinnut ajatella jättimäisiä neuloja käsivarressa:D!

Työkaverit kävivät kyselemässä että luovutinko ja olivat kaikki yhtä yllättyneitä kun kerroin ettei mua huolittu. Sain sitten kuunnella kaiken maailman "dirty european"- tai "mudblood" vitsejä siinä...(Yksi ihanasti totesi että hänen South Texan white trash-veri ei varmaankaan ole yhtään mun verta parempaa;)!)

Tuli muuten tuolla bussissa taas todistettua tätä amerikkalaisten sivistystasoa. Erittäin tukevassa kunnossa oleva musta leidi kyseli multa mun viimeisen kolmen vuoden matkustushistoriaa ja joka kerta maan nimen (Sweden, Denmark, Norway) sanoessa jouduin tavaamaan sen hänelle, koska ei ollut koskaan kuullutkaan moisista paikoista. Finlandia meinattiin alkaa naputtelemaan "Phi....". Että sellasta.

21 kommenttia:

  1. Eihän tossa tarvitse edes haukkua millään keksityillä nimillä, kun se oikeakin on olemassa: sinä hullu lehmä!

    Suomessa verenluovutussäännöissä on kohta: "Asuminen ja oleskelu yhteensä yli kuuden kuukauden ajan Britanniassa 1.1.1980–31.12.1996 aiheuttaa pysyvän verenluovutusluovutusesteen variantin Creutzfeldt-Jakobin taudin (hullun lehmän taudin ihmismuunnoksen) riskin vuoksi." Amerikkalaisten mielessä ilmeisesti Britannia = Eurooppa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja iso peukku sulle rohkeudesta! Mä en ole vielä ikinä päässyt luovuttamaan verta, kun sen ainoan kerran, kun yritin, mulle tuli paha olo niistä neuloista yms, ja terkkari sitten piti mulle saarnan siitä, että krapulassa (??) ei saa tulla luovuttamaan verta.

      Poista
    2. Joo se oli muuten tuo Jaakobbi-tauti, josta se mumisi jotain. Haha!! Hulluja lehmiähän me kaikki suomalaiset. Mutta ei haitannut yhtään ja saanpahan hyvän syyn vastaisuudessakin vältellä niitä jättineuloja!

      Hehe hyvä kommentti terkkarilla!!

      Poista
    3. Muuten ihan hyvä, mutta tossa lapussa on just euroopassa matkustamisen yläpuolella, että onko oleillu UK:ssa 3kk+ tollon 80-96 ;). Eurooppalaiset nyt vaan on outoja :D. Ehkä meän veri on ylipäänsä liian sinistä? ;D

      Mä olen luovuttanu verta kolmesti ja ihan spr:n verenluovutuspaikoissa. Niissä saa mehua, pullaa, kolmioleipiä jne ^^

      t. Janika

      Poista
    4. Juu siis UK:n oleskelun raja 3kk, Euroopan 5v. Eikös se koko eurooppa-veri-homma liittynyt muutenkin noihin Britteihin.. !? Go figure... :D

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Samoin kävi minulle muutama vuosi sitten Suomessa. Vereni ei kelvannut, sillä olin asunut yhtäjaksoisesti yli 6 kk ulkomailla. Pohjoismaissa asuminen taisi olla hyväksyttyä, mutta Luxemburgissa ei. Nyttemmin käsittääkseni tämä pykälä on poistettu luovutusehdoista ja "sallittu" asumisalue on laajennettu EU- ja Efta-maihin Pohjoismaiden lisäksi. Nyt olen verenluovuttaja Luxemburgissa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vai niin... en oo koskaan ennen ajatellutkaan asiaa. Aika jännä kun kuitenkin ihan hyvinvointivaltioissa liikutaan. Ymmärtäisi paremmin jos joillan riskialueilla oltaisi oltu :)

      Poista
  4. Oho, eipä olis tullut mieleenkään, että hullu lehmä vaikuttaa näin laajasti. Hiton kuraveriset tosiaan, ei voi muuta sanoa. :)

    VastaaPoista
  5. Taalla meilla onneksi ymmarretaan etta UK ei ole sama asia kuin koko Eurooppa ;) Eli kelpaisin verenluovuttajaksi pallon alla :) Mut janistys iskee taallakin paassa...! Viela en ole selvinnyt!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä tietää että jossain ymmärretään sentään:D tuntuu kyllä jotenkin niin typerältä että SUOMALAINEN ei kelpaa luovuttajaksi !

      Poista
  6. Ruotsissa en saanut luovuttaa verta, koska ei ollut Ruotsalaista henkilökorttia, vaikka henkilötunnus löytyi. Kerran en saanut luovuttaa verta, koska olin saanut neulanpiston töissä lähes puolivuotta sitten. Jos on uudessa seksisuhteessa, niin ei saa luovuttaa, joten en edes enää yritä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo eli parempi vaan olla luovuttamatta, ellei ole joku siveyden sipuli kuten pappi, joka ei harrasta matkustelua. Ja homojen on varmaan kans ihan turha yrittää!

      Poista
    2. Todellakin, se homo-kielto on kyllä aivan käsittämätön! Mutta toisaalta, on han se hyvä että on nää kaikki säännöt (paitsi homo), tietää ainakin että suomalainen veri on turvallista!

      Poista
  7. Jaahas vai, että ihan mad cow :D. Mäkin mietin verenluovutusta, mutta multa on vaan kerran elämässäni otettu verikoe ja sillonki pyörrytti ja heikotti niin paljon, että mä sitten jänistin. En ees tiiä omaa verityyppiäni. Oon nössö, tiiän. Piikit mua ei ahista millään tavalla ja rokotukset ei jännitä yhtään, vaan kaikki suonijutut ällöttää tosi paljon ja saakin mut heikoksi. Yäk.
    Tuli tosta phinlandista mieleen, "phteven" meme :D. Jos et tiiä, niin googlen kuvahaku auttaa :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on ihan sama! Piikeissä (rokotteet, tatuoinnit jne) ei sinänsä mikään pelota mutta auta armias jos suoneen aletaan tökkimään. Pelkkä ajatuskin pyörryttää! :D
      Jos sitä koiraa tarkotit niin juu tiedän tapauksen :D ihana!

      Poista
  8. Suomessa ollessa kävin muutamia kertoja verenluovutuksessa, ja minulla ei mitään heikostusta tai muuta operaation jälkeen ollut, onneksi. Vaikka en minäkään silti niistä neuloista tykkää yhtään, varsinkin kun suonien löytäminen on usein ongelmana. Hyvä tietää, ettei nyt sitten mene vertaan täällä "tyrkyttämään" luovutettavaksi jos se ei onnistu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla jäi vähän traumat kun noin vuosi sitten joku jo eläkeiän ohittanut mummeli yritti vaasassa terv keskuksessa löytää suonta. Kättäkin piti vaihtaa kun ei vain osunut. Oli käsivarret ihan rei'illä ja mustelmilla sen jälkeen :D sitten kun työkaverit alkoi vielä kertoa niistä jättineuloista niin meinasin pyörtyä!

      Poista
  9. Hääh? onpa hassua, varsinkin kun toi Iso-Britannian keissi näyttää olevan tossa listalla ihan omana kohtanaan :D
    Mä en ole vielä ikinä saanut aikaiseksi käydä luovuttamassa, koska Suomessa on aika paljon kans noita sääntöjä.. jos on ollut Euroopan ulkopuolella viimeisten 6kk aikana, niin ei myöskään saa luovuttaa, ainakin ennen oli näin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkään en ollut ennen tätä ollut yhtään tietoinen näistä kaikista säännöistä ja rajoituksista.. olin vaan aatellu että varmaa jos jossain Afrikassa on oleillu niin voi olla jotain, mut että Briteissä tai Euroopassa ylipäätänsä !

      Poista