sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Ulkomailla asumisen iloja

Ulkomailla asuminen avartaa monella tapaa. Uudesta maasta ja kulttuurista oppii uutta, saa uusia kavereita ja kokemuksia. Samalla oppii itsestään uusia asioita sopeutumalla maan tapohin ja oloihin. Esimerkiksi asuinolot ei välttämättä ole sitä, mihin Suomessa on tottunut. Varsinkin jos opiskelemaan lähtee, ei ehkä kannata odottaa mitään yleellisiä asuinoloja. Huoneen joutuu usein jakamaan, tai vähintäänkin yleiset tilat kuten vessan ja keittiön. Suomen söpöstä, oman maun mukaan sisustetusta yksiöstä muuttaminen ei-niin-loistaviin oloihin voi olla aika ankeaa ja olla osaltaan aiheuttamassa kulttuurishokkia. Mun mielestä se asuminen on kuitenkin osa sitä koko (opiskelu)kokemusta ja elämää kämppisten kanssa on kiva kokeilla väliaikaisesti (ainakin jos sattuu saamaan hyvät sellaiset). Tässä mun kokemukseni. Mitään en muuttaisi tai vaihtaisi pois, vaikken todellakaan missään viiden tähden lukaaleissa ole majaillut :D Kaikki silloin ehkä mua ärsyttäneet jutut vaan naurattaa nyt. Löysin jopa muutaman vanhan kuvan vaihtoajoilta. Kaikki ei olleetkaan tuhoutuneet niinkuin luulin. (Olen kehittänyt paperiversiot, mutta digitaaliset versiot on hävinneet jonnekin. Vähän harmittaa!)

Sisko ja Varsovan koti taustalla
1) Varsova. Erasmus-vaihto 2010. Löysin netistä ennen vaihtoonlähtöä asuntoilmoituksen, johon vastasin ja sähköpostin välityksellä sovittiin, että huone on mun. Puolalainen noin 40-v Malgorzata vuokrasi omistamastaan asunnosta kahta huonetta vahto-opiskelijoille. Toinen huoneista jäi tyhjäksi sen puolen vuoden ajaksi kun Varsovassa asuin ja Malgorzatakin asui noin 5 päivää viikosta vanhempiensa luona, joten sain suurimmaksi osaksi oleskella kämpässä yksin ja sehän sopi mulle paremmin kuin hyvin. Malgorzata ei nimittäi ollut kauhean sosiaalista tyyppiä. Ekana iltana asuntoon saavuttuani yritin häneltä kysellä kaupungista, muuten jutella mukavia ja toinpa hänelle jopa karkkia Suomesta. Tuo taisi ollakin sitten ainut käymämme keskustelu. Vuokran maksu hoitui siten, että M jätti eteisen pöydälle lapun, jossa luki minun osuuteni sähkö- ja vesilaskusta lisättynä vuokraan. Ja minä sitten jätin rahat sitten siihen samaiselle pöydälle. Ainut, mitä toisillemme sanottiin oli "hei" jos satuttiin kämpillä olemaan samaan aikaan.

M oli ihan hirveän sotkuinen. Minä pidin asunnon siistinä. Aina kun hän tuli käymään kämpillä keittiö oli kuin pommin jäljiltä: pöydät täynnä kahvitahroja, ruuanjämiä ym. Kaikista paras oli, että hän piereskeli, asunnossa aina kovaan ääneen :D Oli siinä naurussa pidättelemistä, kun mulla oli kavereita kylässä ja saatiin kuunnella niitä pruppia! M imuroi yhden (1) kerran tuon puolen vuoden aikana. Tämä tapahtui lauantaiaamuna klo 9 kun hän tiesi että olin ollut baarissa edellisiltana ja tullut myöhään kotia.

Kotiportilla (oli oikeen ovikoodi!)
Asunnon sijainti oli ihan loistava. Asuin keskellä vanhaakaupunkia, josta kävelymatka yliopistolle kesti noin 10 min, kun opiskelija-asunnoissa asuvat kurssikaverini matkasivat koululle bussilla reilu puoli tuntia. Jäin ehkä vähän ulkopuoliseksi kaikista op.asuntoloilla järjestettävistä bileistä, mutta muuten olin kyllä tyytyväinen siihen, että olin valinnut hommata kämpän yksityiseltä. Mitä nyt vuokraemäntä oli vähän omalaatuinen, asunnon muovimatto vähän halkeili ja sain kuunnella vanhan kaupungin kirkonkelloja tunnin välein (niitä oli siinä kilometrin säteellä noin viisi). Vuokraa tästä maksoin noin 170e/kk. Opiskelija-asunnossa olisin saanut jaetun makkarin 50e/kk halvemmalla.

Tytti mun entisilla kotinurkilla
2) Uppsala. Nordkurs 2011. Mulla oli oma huone, vessa ja suihku opiskelija-asuntoloista. Keittiö jaettiin noin 20 muun opiskelijan kanssa, mutta koska oli kesä melkein kaikki olivat lähteneet kesälomilleen ja siellä harvoin oli ketään muuta kokkailemassa. Ovet toimi avainkortilla (jos toimi) ja välillä en päässyt sisään. Saapuessani huone niin pölyn peitossa että sain aloittaakkin sitten sinne muuttamisen siivoamalla sen. Valitettavasti minkäänlaista imuria tai moppia ei asuntolassa ollut. Ainut siivousväline, jonka löysin oli kiffeli. Tuo kesä oli ihan jumalattoman KUUMA. Asuntolan käytävillä lenteli kärpäsiä ja keittiö haisi mädäntyneelle ruualle. Mutta: asuin viidennessä kerroksessa ja näköala oli tosi kaunis.

Uppsala mun huoneen ikkunasta
Asuntolan keittio
Yliopistolle oli asuntoloilta noin 30 min kävelymatka ja ei bussiyhteyksiä. Sinne käveltiin sitten koko kurssiporukalla aamuisin (ja takaisin päivän päätteeksi). Meidän kurssilla oli kaksi suomalaista, minä ja Ann-Sofie, yksi norjalainen, yksi islantilainen ja noin 10 tanskalaista. Ann-Sofien kanssa sitten lyöttäydyttiin yhteen, koska mulla ainakin oli pienoisia ongelmia ymmärtää noitten tanskalaisten mongerrusta. Kurssilla oli tarkoitus puhua ruotsia, mutta tanskalaiset eivät osanneet ruotsia "koska tanskallakin pärjää" ja puhuivat siis tanskaa.

3) Göteborg. Nordplus-vaihto 2012. Göteborgissa asuin opiskelija-asuntolassa myöskin. Saavuin Ruotsiin keskellä tammikuun pakkasia ja asunto (tai siis huone) oli jäätävän kylmä. Sängyssä ei ollut peittoa ja tyynyä valmiiksi, enkä saanut niitä mistään siihen hätään. Nukuin talvitakki, hanskat ja pipo päällä ekan yön. Seuraavana aamuna lähdin ensitöikseni Ahlensiin! (Ottavatko Ruotsiin tulevat vaihto-opiskelijat tosissaan mukaansa omat peitot ja tyynyt, jotka sitten lukukauden lopussa vievät mennessänsä?) Kuulin että toisilla ei ollut sängyssä edes patjaa, eli mä olin oikeastaan aika onnekas.

Kaunis huoneeni ja kylalla ollut Eric
Keittiön jaoin Göteborgissa kolmen muun opiskelijan kanssa. Olin siinäkin mielessä aika onnekas, koska monet muut jakoivat keittiönsä paljon suuremman joukon kanssa. Mun "kämppikset" eivät kuitenkaan olleet kauhean seurallisia ja aina sai pelätä et keittiössä oli joku muu kun sinne meni, koska hiljaisuus oli niin kiusallinen ja piinaava. Monilta kavereilta, jotka jakoivat isommat keittiöt ruokaa ja juomaa pöllittiin, joten olin siinä mielessä ihan tyytyväinen omaan piinaavan hiljaiseen pikkukeittiööni. Yks kaveri myös jakoi keittiönsä pelkkien kiinalaisten kanssa ja pakkasesta löytyi mukavia yllätyksiä, kuten kokonaisia eläimiä.

Korvatulpat tulivat Göteborgissa hyvin tutuiksi opiskelija-asuntolan ainaisten bileiden takia. Sijaintiin olin oikein tyytyväinen: kampukselle meni noin 10min kävellen ja keskustaan lähti busseja noin vartin välein.

4) Houston. Eric hommasi tämän kämpän ennen mun tänne tuloa, joten en paljon saanut sanoa juuta enkä jaata. Tykkään sijainnista, mutta meidän "ihanista" naapureista, joista oon ennenkin kirjoittanut, en niinkään. Naapureissa on sekä narkkareita, että diilereitä (kyllä!). Pilven haju leijailee välillä jopa meidän keittiössä. Asunnossa on näkynyt torakoita (mutta niitä on ymmärtääkseni joka paikassa Teksasissa). Kesti myös hetki tottua roska-autoihin, jotka tyhjää suoraan meidän makkarin ikkunan alla sijaitsevat roskalavat aamukuudelta.

Tuntuu myös, että kaikki mihin koskee hajoaa, maali halkeilee ja jääkaappi, muut kodinkoneet ja koko keittiön kaapisto on kuin suoraan 70-luvulta. Odotan sitä päivää kuin kuuta nousevaa kun tästä päästään pois. Vaikka olen pahemmissakin luukuissa asunut, niin tilanne tuntuu nyt jotenkin toivottomammalta, koska en ole täällä vaan vaihdossa. Eniten tässä ärsyttää se, etta Suomessa mun ja Ericin yhteinen asunto oli aivan täydellinen. Oltiin ekat ihmiset, jotka siinä asui, joten kaikki oli uutta, kiiltävää ja puhdasta. Plus maksettiin siitä suurinpiirtein sama mitä tästä nyt!

Houstonin olkkari. Sisustuskaan ei ole mieleinen kun akkia halvalla piti saada asunto valmiiksi ja huonekaluvalikoima taalla on mita on...
Tarkoitus oli jatkaa haastepostausta, mutta tulikin kirjoiteltua taas jostain ihan muusta. Ensi kerralla sitten :)

8 kommenttia:

  1. Olipa mielenkiintoista lukea sun asumiskokemuksiata ulkomailla! Ja taidanpa tehdä samanlaisen postauksen, kunhan olen käynyt ensin jouluna Suomessa. Mulla nimittäin on suurin osa kuvista vanhanaikaisesti albumeissa, digikameran hankin vasta vuonna 2006.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tee ihmeessä:)! Mua ainakin kiinnostaa lukea!

      Poista
    2. Niin muakin! :)

      Sitä kyllä Suomessa tottuu niin hyvään laatuun (vaikka tästä suomalaisetkin monesti valittaa), että monesti ulkomaille lähtiessä se asuntojen surkea kunto ja varustus saattaa hieman järkyttää :D. Aika äkkiä siihen kuitenkin tottuu! Mutta täytyy sanoa, että sitä oppii arvostamaan suomalaista rakentamista ja sitä kuinka tarkkaan kaikki tehdään. Tosin tupla/tripla ikkunat on rasittavia pestä :D.

      Talvi Espanjassa on jotain ihan järkyttävää jos ei oo ilmalämpöpumppua. Siellä ei taloissa oo minkäänlaisia eristyksiä, ikkunoista tuulee läpi, kaikki on marmoria mikä toimii kesällä, mutta talvella, kun on kosteeta ja koleaa, se on ihan hirveää. Monet kerrat siellä on tullut paleltua! Mutta eihän mua voi palella, kun oon Suomesta ;).

      Toimiiko toi teidän takka? Tai saako sitä edes käyttää? :D

      Poista
    3. Täällä on sama tuon eristyksen kanssa. Ulko-oven alla on rako! Sisälämpötila on siis sama kuin ulko, jos ei lämmitystä/ilmastointia hurisuta päällä!

      Meidän takka toimii kyllä ja kaippa sitä voi päälle laittaa. Ollaan ainakin kerran ostettu sinne sellanen halko mitä täällä myydään..perus takkapuita ei oikeen saa mistään :D

      Poista
    4. Hitsi että oon saanut täällä Saideissa kuulla monta kertaa että miten sä palelet kun olet Suomesta? Palelen siis aina töissä ja ilmastoiduissa kämpissä ja ravintoloissa. Huoh.

      Poista
    5. Jep sama! Ostareilla, ravintolassa, leffassa, jäähallilla ym niin kylmä että kesävaatteissa jäätyy. Sitten saa näitä "eihän sulla voi olla kylmä kun oot Suomesta"-kommentteja.. jep näinhän se menee!

      Poista
    6. Mä olen aina vastannut niihin, että TOISIN KUIN TÄÄLLÄ KESKI-EUROOPASSA, me Suomessa osataan lämmittää talojamme!

      Mä asuin Erasmus-vaihdossa espanjalaisen tytön kanssa samassa huoneessa, ja onneksi oli muitakin espanjalaisia tuttuja, tai olisin palannut vaihdosta sillä asenteella, että vihaan espanjalaisia. Sanoisin minäkin, ettet menettänyt mitään yksityisellä asuvana...

      Poista
    7. Tuo onkin ihan hyvä vastaus!

      Sama mulla vaihdon kanssa; jos en ois ollut Puolassa oisin varmaan vihannut PUOLALAISIA juurikin tuon ihastuttavan kämppikseni vuoksi!

      Poista