torstai 31. heinäkuuta 2014

Amerikkalainen ruokakulttuuri

Amerikkalaiset puhuu ruuasta ja paljon! Seka uusista ravintoloista, etta ruoka-annoksista. Ja sitten kysellaan muiden lempiruokia. Kokkausvinkkeja sen sijaan ei jaella. Kukaan ei tunnu kokkaamista harrastavan. Monien keittiot ovat kuulemma tahrattomia ja uutuuttaan kiiltavia, koska niita ei kayteta mihinkaan.

Sita meksikolaista
Mulla on nakoetaisyydella mun poydasta kolme tyokaveria, joita pystyn siis "tarkkailemaan": B, A ja D. B syo joka aamu aamupalan poytansa aaressa ja lahes joka paiva aamupalaan kuuluu proteiinipirtelo ja muffinsseja tai muita leivonnaisia. Muffinssit ja pullathan taalla ovat aamupalaruokaa, mika suomalaisesta tuntuu aika kasittamattomalta. Naita B vetaa kuitenkin joka aamu ja niin nayttaa tekevan aika moni muukin. B on 24-vuotias nuorimies. Sita tyyppia, joka voi syoda mita vain lihomatta kiloakaan.

A, 27-vuotias nainen, on laihduttanut viisi kiloa ja haluaa laihduttaa viela toiset viisi. Lounaalla han tilaa joko salaatin (jonka hukuttaa noin kahteen desiin salaatinkastiketta) tai sitten normaalin, eli yleensa todella epaterveellisen, ruoka-annoksen. Eilen meksikolaisessa ravintolassa A tilasi jattiannoksen juustokuorrutteisia tacoja ja sanoi ettei syo mitaan koko loppupaivan aikana. Muodostakoon kaikki oman mielepiteensa tasta.

D on noin neljankymmenen puolivalissa oleva mieshenkilo, jolta loytyy aikamoinen potsi. D sanoo kayvansa salilla 6 paivaa viikossa (mita rohkenen epailla). Meksikolaisessa ravintolassa D tilasi eilen kanaa ja papumuhennosta kuorrutettuna jarkyttavalla maaralla juustoa ja kermaa. D kuulemma syo nykyaan terveellisesti (omien sanojensa mukaan). Kanahan on terveellista. Niinpa.

Perus jenkkiannos
Tanaan jouduin tyokaverien painostuksella lahtemaan taas lounaalle ulos. Talla kertaa Jason's Deliin, josta saa siis myos kohtuuterveellisia annoksia kuten keittoja, salaatteja ja uuniperunoita eri taytteilla. Luulen etta tama terveellisempi ravintolavaihtoehto oli valikoitunut mun eilisen nurinan perusteella. (Ei tarvinnut siis edes itse ehdottaa etta voidaanko pliis menna terveellisempaan paikkaan). Olo eilisen lounaan jalkeen oli nimittain suht tukala koko loppupaivan ajan :D Jason's Delissa mina tilasin pikkukupon ($3!!) tomaattikeittoa ja otin salaattibaarista minilautasellisen siihen kylkeen. Nyt sain sitten vuorostani kysymyksia miksi en syo mitaan, kun eilen ihmeteltiin miten voin syoda niin epaterveellisesti. Ja samalla porukalla oltiin. Kylla ma noista tulin ihan tayteen ja parjasin tyopaivan loppuun asti ihan hyvin. (Tai no omenan taisin syoda viimeisen tunnin aikana.)

Mun suuri rakkaus, kiinalainen orange chicken!
Jason's DeliPanera Bread ja Subway taitavat olla ainoat tietamani ravintolat, joista terveellisia annoksia tasta lahistolta saa. Paitsi mista sita tietaa mita ne niihin annoksiin siella laittavat. Mm. leipa taalla Jenkeissa sailyy "tuoreena" noin kuukauden ja maitokin monta viikkoa. Kylla tyokaverit ihmettelivat kun kerroin etta Suomessa se parasta ennen-paivays on ihan muutaman paivan paasta.


Olisi kiva kokata itse kotona terveellisia aterioita. Mulla tuntuu inspiraatio olevan kuitenkin ihan lopussa. Varsinkin kun pitais tehda jotain suht nopeaa ja helppoa.

Jason's Delin potaatti
Voisin kuvitella, etta muissa osavaltioissa (ainakin jossain Kaliforniassa) loytyy mielin maarin terveellisia ruokapaikkoja. Teksashan on se Jenkkilan kaikkein ylipainoisin osavaltio. Lucky me :D

12 kommenttia:

  1. Voi elämä noita amerikkalaisia! :D Hiukan nauroin tossa edellisessä postauksessa sitä "miten voit pysyä noin hoikkana, kun syöt näin" -kommenttia. Ei vissiin ihmisillä aina ihan välähdä omassa pikkupäässä. :D

    Mä syön lounaani yleensä kotona, koska en käy töissä, joten oon aika pihalla lounasvaihtoehdoista. Mutta laidasta laitaan täältä löytyy: pikaruokaa, paljon erilaisia etnisiä, perushampparimestoja ja niin edelleen. Salaatteja saa monesta paikasta (myös etnisistä mestoista), mutta ei kaikki salaatti kyllä aina ole terveellistä. :D Sushipaikkoja on myös paljon ja sehän on kohtalaisen terveellistä, ellei syö kasapäin riisipalleroita (ja kunhan ei ota friteerattuja susheja! :D)...

    Mua kummastuttaa täkäläisten maitojen kuukauden päässä olevat expiration datet. En tiedä, haluanko edes tietää, miten ne päiväykset on mahdollisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en todellakaan halua tietää mitä niihin maitoihin ja leipiin täällä laitetaan että säilyy niin kauan :D tai muutenkaan mikä kaikki täällä on sallittu ruuassa (mikä Suomessa ei ole). High fructose corn syrupia oon ainakin alkanut metsästää (eli välttää) kaikista tuoteselosteista koska siitä oon niin paljon p**kaa kuullut enkä sitä kehooni halua!

      Ja kyllä, ihmiset voivat olla hyvin yksinkertaisia :D

      Poista
  2. Niin tuttua :-). Meillä kanssa kaikki yleensä mussuttaa aamupalansa (muffinsit yms.) ja lounaansa työpöydän äärellä. Yleensä lounas se koostuu valkoisesta paahtoleipäsämpylästä, jonka välissä litra majoneesia, juustoa ja varmaan yks kinkkuviipale. Sen kanssa syödään pikkupussi sipsejä ja vielä iso keksi jälkkäriksi. Jos mä vetäisin ton saman setin, mä varmaan nukahtaisin työpöytäni ääreen tosta kamalasta hiilaripommista. Mä yleensä haen Panera breadista terveellisen smoothien. Muuta terveellistä en ole vielä keksinyt ellen tuo kotoa lounasta. Perjantaisin meillä onneksi mennään porukalla ulos syömään.. ja sit nää tosiaan kaikki hehkuttaa miten terveellisesti ne syö sipsipussi toisessa kädessä!- T

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai Paneralta saa smoothieita. Pitääpä pitää mielessä. Se nimittäin sijaitsee ihan mun työpaikan lähellä! Toistaiseksi en oo tykännyt kuin Jamba juicen smoothieista. Ne (mun tietääkseni ainakin) käyttää vaan tuoreita hedelmiä ja marjoja. Kun muut paikat (kuten Smoothie King) käyttää kaiken maailman jauheita ja pakasteita! Smoothiella ei vaan kyllä taida ihan koko pitkää päivää pärjätä, että pitää sitten olla jotain snäckiä mukana omasta takaa!

      Poista
  3. Tossa kilo salaattia ja litra salaattikastiketta -meiningissä tuntuu, että ei nähdä metsää puilta. Noilla ei keskimäärin tunnu olevan mitään käsitystä, mikä on terveellistä ja mikä ei. Toisaalta löytyy näitä jänniä kulttuurieroja myös ranskalaisten kanssa: mentiin työporukalla aamiaiselle. Mä sanoin etten tarvii mitään ku olin jo vetänyt eväsleivän junassa (mitä ihmiset oli vähän kattonu kummeksuen). Muut otti kahviensa kanssa "aamiaiskeksit" tai suklaacroisantteja. En tajua tätä "makeaa aamupalaksi"-meininkiä...

    Ne maitojen parasta-ennen-päiväykset johtuu mun käsittääkseni siitä, että jenkkimaidot on usein UHT-käsiteltyjä tai jotenkin korkeamassa lämpötilassa käytettyjä kuin mitä Suomessa. Me ostetaan silti maitomme Jenkeissä aina luomuna...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen että tuo "litra salaatinkastiketta"-meininki on vaan sitä että ei haluta myöntää totuutta ja huijataan siten itseään " muka syömällä terveellisesti"!
      Hyvä tietää tuo maitohomma. Leivät ja muut ainakin säilyy varmaan siksi että ovat täynnä säilöntäaineita!

      Poista
  4. Panera Breadissa muuten voi tehdä niin, että tilauksen yhteydessä pyytää dressing on the side. Itse pyydän aina, sillä mun mielestä ne laittaa turhan paljon sitä kastiketta. Ja patonginkin voi pyytää whole wheat tai multigrain (en muista kumpi), jos niillä vaan sattuu olemaan... :)
    Ja high fructose corn syryp joidenkin tutkimusten mukaan (vähän epämääräisesti sanottu, mutta asiasta löytyy muutamia eri kantoja, yllättäen) mm. sekoittaa elimistön omaa insuliinin tuotantoa. Itse olen huomannut, että jos juon vaikka zero cokista, niin sen jälkeen makeanhimo lähtee ihan käsistä, vaikka en normaalisti syö juuri makeaa. Pistää siis elimistön sekaisin. Samaa mieltä, että ihan hirveetä p...aa. Ja sitä muuten löytyy välillä yllättävistäkin paikoista! Tsekkasin, että esim. normi Pepsi ja Dr. Pepper sisältää sitä sokerin LISÄKSI.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyi että mitä skeidaa! Miten täällä uskaltaa edes syödä enää ravintoloissa kun ei voi tietäå mitä kaikkea niihin annoksiin oikeen lisätään :|
      Ja oon muuten huomannu ihan saman noitten light-limujen kaa! Harmi ku oon vähän koukussa niihin (ja energiajuomiin). Pakko yrittää vähentää :D

      Poista
  5. Apua :D. Vahvistat vaan kaikkia stereotypioita mitä mulla on Amerikasta jo valmiiksi :D. Oon siellä kyllä pari kertaa käynyt ja mulla on kavereitakin sieltä, mutta eihän turistimatkoilla kerkee saada samaa käsitystä kun asuessa. Californiassa ja varsinkin LA:ssa todellakin on niitä "ituhippiluomuvegaani" paikkoja joista saa noita samaisia muffinsseja, mutta ilman sokeria, rasvaa ja jauhoja... Pistää miettimään, että mistäköhän ne on sitten tehty? :D
    Espanjassa oon tottunut noihin makeisiin aamupaloihin, mutta ei semmostakaan joka aamu jaksa. Niin ja se maito on varmaan semmosta UHT maitoa, mikä on iskukuumennettu ja siks säilyy pitempään. Se on vähän makeampaa kun tuore maito. Täällä myös lisätään maitoon kaikenlaisia vitamiineja ja ties mitä aineita, mikä mua kyllä kans vähän ällöttää. NIin ja en tiiä miten pärjäisin kulttuurissa missä ei oikein kokata. Mä oon kova kokkaamaan ja tykkään siitä. Varsinkin jos on muita syömässä niin kokkaan todella mielelläni ja tottakai terveellistä ruokaa. Teen kaikki ihan marinaadeista ja kastikkeista asti ite alusta asti, koska kaupasta ei vaan saa yhtä hyvää ;). Hehheh! Ja sitäpaitsi hyvät ja laadukkaat kasvikset on niin herkullisia jo yksinään, että ne ei mitään kastikkeita tarvi! Paitsi ehkä lorauksen oliiviöljyä ja suolaa jos on kuuma ja hikoillut paljon :).
    Täytyy sanoa, että noi kuvissa näkyvät ruuat ei hirveesti houkuttele :D. Toivottavasti kuitenkin pääset useammin vähän terveellisimpiin paikkoihin syömään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha ihana ilmaisu tuo ITUHIPPILUOMUVEGAANI. Mut joo tiiän mitä tarkotat. Täällä Teksasissa tuollasia paikkoja ei kyllä paljon näy:D niinku itekin sanoit niin hirveän näköisiä nuo annokset. Ällöttää syödä niitä kyllä välillä. Oon varmaan just karmeimmista annoksista kuvat ottanukkin haha:D
      Mä tykkään kans kokata enkä vois kuvitellakaan että tarjoaisin esim.kaupan valmiskakkua/take outtia juhlissa. Mikä täällä siis on enemmänkin sääntö kuin poikkeus! Kukaan rupee ite vääntää mitää ja jos vääntää nii se on sit sellanen "valmiskakkujauho"-paketti ja ylpeillään kun on oikein ITSE leiponut:D kokeilin ihan mielenkiinnosta kerran sellasta pakettia ja yli puolet lens kakusta roskii. Nii "hyvää" oli:D ei tod maistunu ITSETEHDYLLE

      Poista
    2. Hahah, kaikella rakkaudella kaikille ituhippiluomuvegaaneille, joka itekkin oon aina sillon tällön :D. Nuo annokset näyttää siltä, että ne kaikki maistuu ihan samalta mössöltä :(.
      Voin vaan kuvitella, että noi valmiskakkujauhot ei maistu samalta!
      Nää sun jutut sieltä on kyllä tosi hyviä! Keep 'em coming! :)

      Poista
    3. Voi kiitos, mina teen parhaani :) Ja voin sanoa etta noitten ruoka-annosten jalkeen olo ei ainakaan oo kauheen hyva!

      Poista