torstai 12. kesäkuuta 2014

Onnellinen part 2

Aahhh, oon vielakin niin iloinen tuosta postista! Kylla vierahti iso kivi sydamelta. Ei tarvitse enaa lahetella lisatodisteita maahanmuuttoviranomaisille eika stressata siita, onko kaikki tarvittavat dokumentit nyt hommattu jne. Haastattelu ja Green Card onkin sitten seuraavat askeleet viisumiprosessissa. Ei muuta kuin lisapostia odottelemaan!

Kavinkin tanaan heti Social Security Administrationissa anomassa mulle social security numberia, jota tarvin etta voin toita tehda. Tai niinhan ma luulin. Eihan se tietystikaan onnistunut niin helposti niinkuin ei mikaan taalla yleensakaan onnistu. Ensinnakin paikassa oli jono ulos asti. Ulos kavellyt virkamies kavi ilmoittamassa, etta jonot ovat talla hetkella about 2,5-3 tuntia. Tamahan ei yhtaan yllattanyt mua, koska olen jo tottunut taalla naihin maratonjonotuksiin.

Odotettuani noin tunnin mun numeroa kutsuttiin kuitenkin jo. Kavelin luukulle, annoin tyolupa-korttini, passini ja hakupaperini naiselle. Noin 10 minuutin koneelle napyttelyn jalkeen nainen ilmoitti, etta tyoluvan saannin jalkeen on odotettava 10 paivaa ennen kuin social security numberia voi hakea. Maahanmuuttoviranomaisten taytyy myontaa lupa etta tama kyseinen henkilo (mina siis) voi ssn:n saada ja tahan menee 10 paivaa. Etta tervetuloa uudelleen kymmenen paivan paasta. Jaa etta mistahan tuonkin olisi taas voinut tietaa? No ei auttanut muu kuin lahtea kotiin. Onneksi en joutunut sentaan kolmea tuntia jonottamaan. Mutta ei tama toki mun paivaa pilannut. Oon ollut niin HAPPYYY eilisesta asti. Mulla on tyolupa ja se on jotain se!

Kotimatkalla E:n isa ehdotti etta kaydaampa kaantymassa tuossa laheisessa hotellissa, jossa Katja on ollut toissa. Kuulemma ovat hyvissa valeissa vielakin ja voitaisiin kysya mulle toita sielta. Eparoin kylla vahan, etta onkohan tama nyt hyva idea, koska en ollut mitenkaan edustavana (toppi ja pikku sortsit paalla, naama hikisena eika tosiaan ollut mitaan cv:ta kourassa!) Hotellinomistaja/johtajanainen oli kuitenkin todella rento ja mukava ja kysyi multa muutaman kysymyksen ja sanoi suoraan, etta kyllahan mulle taalta toita loytyy, jos olen joustava vuorojen suhteen. Vuoroja ei myoskaan valttamatta ole kauheasti tarjolla, koska heilla on talla hetkella tarpeeksi tyontekijoita.

Mutta ihan kiva, silla oon muutenkin joskus ajatellut, etta hotellissa voisi olla mukava olla toissa, koska tykkaan matkustamisesta ja turismista. Eihan tuo hotellityo mitaan hyvapalkkaista oo (jos perus respaan tms toihin paasee) ja tyoajat voi olla aika per**esta. Mutta jospa talla paasisi alkuun ja saisi edes vahan tienattua autorahaa siina samalla niita "unelmatoita" etsiessa :)

Etta niin vaan ne asiat aina jarjestyy ja kaikki kaantyy hyvaksi. Se on myos janna, etta nyt kun tuo maastapoistumiskielto loppui, niin samalla loppui stressi ja arsytys siita, etta "en saa menna Suomeen". Nyt kun oon vapaa menemaan jos silta tuntuu, niin on paljon helpompi olla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti