tiistai 17. kesäkuuta 2014

Haastattelu numero kaksi

Olin tänään haastattelussa hotellissa, jossa jo aiemmin kävinkin "näyttäytymässä" hotellinjohtajalle ihan vaan sillä idealla jos jotain väliaikaista edes löytyisi.

Mun cv:n luettuaan ja asiaa mietittyään, päätti hotellinjohtaja haastatella mua erääseen avoinna olevaan virkaan. Alunperin virkaan haluttiin henkilö, jolla kokemusta kyseisestä työstä jo on. Olin (ja oon vieläkin) aika innoissani asiasta, mutta samalla tiedän, että mun täytyisi kyseisessä työssä poistua välillä aika kauas pois omalta mukavuusalueeltani. Ensin olin enemmänkin peloissani asiasta, mutta sitten ajattelin, että ehkä se voisikin olla jopa ihan hyvä homma. Uuden oppiminen on aina mukavaa ja lisäksi on kiva huomata kasvaneensa ihmisenä ja pystyvänsä nyt tekemään asioita, jotka aiemmin kauhistutti. Pystynhän mä nyt esimerkiksi käymään täällä vieraassa maassa ja kulttuurissa haastatteluissa ilman pakokauhua, niinkun aiemminkin jo totesin. Jos tuo olisi kerrottu lukio-ikäiselle mulle, niin enpä ois tainnut uskoa.


Tällä työllähän ei periaatteessa oo mitään tekemistä mun tutkinnon kanssa ja haastattelijat (hotellinomistaja ja -johtaja) olivat pelokkaan innoissaan siitä miten mut voisi kouluttaa täydelliseksi juuri heidän hotellilleen, koska ennaltaopittuja maneereja ei ole. Vannoin myös matkailun ja turismin olevan lähellä sydäntäni - paljon lähempänä kuin oman koulutusalani - ja siksi uskovanikin että työ hotellialalla voisi olla mun juttu. Lipsautinpa jopa aloittaneeni kirjoittamaan blogia. Ja onneksi lipsautin, koska tämä taisi olla yksi niistä asioista, joka teki suurimman vaikutuksen haastattelijoihin ja he miettivät pitäisikö hotellillekin perustaa blogi:D mielenkiintoinen idea.

Kertakaikkiaan jäi tosi hyvä fiilis tästä ja uskon, että viihtyisin kyllä tuossa firmassa. Haastattelijat kertoivatkin, että hotelli ja sen väki on heille kuin koti ja perhe, ja niin sen musta pitääkin olla. Mä ainakin haluan olla töissä paikassa, jossa viihdyn ja, jossa on rento meininki (vaikka töitä täysillä paiskotaankin).

Oli myös tosi kiva kuulla positiivisia asioita itsestäni. Oon leijunut ihan taivaissa kun sain kuulla kaikki ne asiat, mitä haastattelijat oli musta mieltä. Isoimman hymyn sain varmaankin huulille, kun sain kuulla etten heidän mielestään ole pätkääkään ujo (koska Eric on sellaisia kommentteja musta saanut). Täytyy vaan olla oikea tilanne ja keskustelunaihe (ei jääkiekko!) niin se "ujous" häviää :D


Saa nähdä tuleeko tästä nyt mulle työ. Sitähän on vaikea tietää etukäteen tulenko työstä pitämään, kun kokemusta ei ole, mutta jos tähän työhön ryhdyn niin mun täytyy luvata sitoutua siihen, ja siten Houstoniin kotipaikkana, ainakin joksikin aikaa. Vielähän en tiedä tarjotaanko mulle juuri tätä työtä, mutta käskettiin lopettaa työnhaku, koska JOTAIN työtä mun haluttaisiin kyllä hotellille tekevän. Ja vaikka juuri tuota kyseistä virkaa ei mulle tarjottaisikaan, niin jää silti kyllä niin hyvä mieli tästä haastattelusta. Eipä oo koskaan Suomessa haastattelun jälkeen ollut näin hyvä fiilis. Suomessa taitaa olla tapana se, että esitetään vaikeastitavoiteltavaa viimeiseen asti eikä varmastikaan anneta mitään kehuja ettei työnhakija (tai -tekijä) pääse luulemaan itsestään liikoja.

Kaikista hauskoin (ja erikoisin) asia haastattelussa tapahtui lopussa, kun sekä hotellinomistaja, että -johtaja halasivat mua:D jotenkin niin hellyyttävää. Enpä tuotakaan usko pahemmin Suomessa tapahtuvan!

Ja jos nyt niin käy, että virkaa tarjotaan, täytyy mun tehdä vähän itsetutkiskelua ja pohdiskeluja onko musta tähän. En nimittäin halua tuottaa pettymystä ja olla surkea työssäni :D Lisäksi mulla olisi ensi viikolla sovittuna toinenkin haastattelu joten senkin vuoksi pitää miettiä asiaa tarkasti. Toivottavasti en nyt "jinxannut" (niinkuin amerikkalaiset sanoisivat) tätä koko hommaa intoilemalla siitä ihan turhaan ja turhan aikaisin!

Tulipas jaariteltua.


11 kommenttia:

  1. Tosi hieno juttu! :) Rohkeesti vaan uuteen haasteeseen! Niin ja ei sitä epäonnistumista tarvi pelätä, koska kaikki me epäonnistutaan jossakin välissä :D. Tärkeintä on, että sulla on siinä ympärillä ihmisiä, jotka on valmiita auttamaan sua tiukoissa tilanteissa ja ymmärtää, eikä ala syyllistämään. Pitää olla itellekkin armollinen, varsinkin jos on täysin uudenlaisesta hommasta kyse. Varmasti riittää se, että antaa kaikkensa ja yrittää oppia, vaikka sitten sieltä kantapään kautta :).
    Niin ja mä kans kaipaisin Suomeen enemmän tuota, että annetaan sitä palautetta siinä paikanpäällä heti, sekä kehuja että mitä voisi parantaa CV:ssä tai jossain muussa asiaan liittyvässä.

    Niin ja sori tästä kommenttien tulvasa :D. Haha! Oon ollut niin uima-altaan nielaisema tässä pari päivää, että ei oo tullu lueskeltua blogeja, tai oikeestaan paljon muutakaan :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Essi kannustavista sanoista:) ja kuule kiva vaan, että kommentoit!! Oon samaa mieltä, että Suomessa myös sais antaa enemmän palautetta. Varsinkin sitä postiivista on mukava saada. Haastattelussa on heti rennompi tunnelma. Mun mielestä tämä amerikkalainen tyyli, eli se, että yritetään lähinnä tutustua henkilöön ja löytää hyvä tyyppi sen juuri oikean koulutuksen ja kokemuksen sijasta on kyllä parempi. Suomessa haastattelut oli (ainakin mun osalta) paljon jäykempiä, vakavempia ja muodollisempia.

      Poista
    2. Ja nautihan nyt lomailusta ja lämmöstä. Suomessa ei taida ihan kesäkelit olla:D

      Poista
  2. Munkin mielestä just tärkeintä on se, että tyyppi soveltuu muuhun työporukkaan ja on hyvä ihminen. Kaikki me kuitenkin pystytään oppimaan uusia asioita niin sillä koulutuksella tai edellisellä kokemuksella ei loppujen lopuksi niin paljon väliä ole. Suomessa tosiaan ne haastattelut on tosiaan yleensä aika jäykkiä... Tosin kerran mulla oli Suomessakin todella mukava haastattelu ja päädyttiin porisemaan tunnin ajan vähän kaikkea :).

    Varmasti nautin! On ihanaa olla kotona! Oon siis asunut täällä Espanjassa aikaisemmin monta vuotta ja koulujakin täällä käynyt, niin tämä on mulle toinen koti :). Eikö siellä Teksasissa muuten ole normaalia, että on uima-altaita joissa voisi käydä viilentymässä? Täällä päin kun niitä on jokaisen talon tai asuinkompleksin pihalla.

    VastaaPoista
  3. Voi itkujen itku! Kirjotin sulle tähän ja sitten tuli vaan "error error" niin katosi sekin teksti taivaan tuuliin... Noh... Uusi yritys ja tällä kertaa copy pasteen tän ennen lähettämistä :D. Mutta todellakin nautin täällä olosta ja on ihanaa olla kotona! :) Oon asunut siis täällä Espanjassa useita vuosia ja koulujakin käynyt, joten tämä on mulle toinen koti :). Niin ja Suomessahan se kesä on tunnetusti lyhyt ja vähäluminen :D.

    Ja joo Suomessa tosiaan on todella jäykkiä ne haastattelut... Tosin kerran olin yhdessä missä oli tosi kiva haastattelija ja päädyttiin sitten porisemaan tunti siinä ja lisääkin olisi juttua riittänyt :D. Tosissaan, tärkeintähän on nimenomaan se, että on hyvä tyyppi ja soveltuu niiden muiden työntekijöiden joukkoon. Happy employee is a productive employee! Saako udella, että mitä oot opiskellut jos se ei liity millään tavalla tuohon hotellityöhön?

    Niin ja siitä kuumudesta vielä sen verran, että eikö Teksasissa ole normaalia, että siellä on talojen ja kerrostalokompleksien pihalla uima-altaat? Täällä päin niitä on siis melkeinpä joka talon/kerrostalon pihalla ja saattaa olla useampikin jos on isosta kompleksista kyse. Lentokoneellakin kun lentää yli niin näkee paljon turkooseja uima-altaita, jopa keskellä vuoristoa :D.

    VastaaPoista
  4. Jaahas ja näköjään se edellinenkin kommentti sitten tuli jälkijunassa :D Uuteen on sitten vähän lisätty sitä asiaa :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tieda mita taa sekoilee, mun kommentti havis myos taivaan tuuliin. VOI PER**KELE kuinka arsyttavaa :D


      Mulla on yhta lukuunottamatta ollut suht jaykkia suomalaiset haastattelut. Se ainoa ei-jaykka olikin sitten tyylia "kerron sulle nyt tasta paikasta ja mita tyohon kuuluu ja saat sanoa otatko paikan vai ei, koska sun hakemus oli ainut jarkeva ja siten palkataan sut jos otat paikan vastaan" hehe :D


      Joo taalla uima-allas asuinkompleksissa on kylla enemmankin saanto kuin poikkeus. Meillakin on niita kaksi, mutta jotenkin ne on menettanyt hohtonsa nyt kun taalla on useamman kuukauden asustellut :D En ois koskaan hulluna auringonpalvojana uskonut etta nain voi mulle kayda. Mutta luen yleensa mielummin vaikka blogeja sisalla kun menen altaalla, koska siella on yksinkertaisesti vaan niin tuskaisen kuuma:D Ehka siella viihtyis paremmin jos asteet pysyis about 25:ssa !


      Sahan oot kerennyt moneen paikkaan jos Espanjassakin oot asustellut ! (Mulla iskee aina pieni kateus tallasis tilanteis ja tuntuu etten ite oo paassyt yhtaan mihkaan. Se ruoho on kummasti kylla aina vihreempaa aidan toisella puolen :DD)


      Opiskelin Vaasan yliopistossa itseni filosofian maisteriksi (en kylla tieda vielakaan miksi, en kai ollut viela keksinyt sita "omaa juttua" kun opinnot aloitin). Opinnot koostuu ruotsin ja englannin kielesta, kirjallisuudesta, kansainvalisista opinnoista ja kultturista. Ja tyo hotellissa olisi sales managerin homma:D Ehka mun intohimo matkailuun auttais. Toivottavasti :D

      Poista
  5. Mä taas oon aina ollut vesi fani! :D Ihan sama onko uima-allas tai meri, mä oon siellä! :D Oon aina myös asunut meren lähellä niin se on mulle tärkeä elementti. Mutta en siis tähänkään ikään ja päivään mennessä oo saanut tarpeekseni vedessä lillumisesta :D. Ja juu mä oon alottanu jo nuorena tämän seilailun sinne sun tänne niin kyllähän siinä on jo kerennyt jo paikkaan jos toiseenkin :) Etelä-Amerikka pitäs päästä koluamaan kunnolla! Niin ja se ruoho on aina vihreempää siellä missä ite ei oo :D Tuttu tunne! Tuntuu, että jää jostain paitsi jos ei oo joka paikassa yhtäaikaa.

    Oi tuo sun tutkinto kuulostaa tosi kivalta! Mä opiskelen international businessia ja voin sanoa, että se on välillä niiiiinnn puuduttavaa... Mun lemppari kursseja on just ollu kielet, kulttuuri ja markkinointi. Voin kyllä näin kokemuksen perusteella sanoa, että kaupallisen alan töihin opitaan! Varsinkin tuo työnkuva kuulostaa just semmoselta, että sen oppii vaan käytännössä. Tästä tutkinnosta on hyötyä lähinnä vaan jossain kirjanpidon jne. ammateissa. Tosin kirjanpitoakin opin jo töissä ennen kuin olin ne kurssit käynyt... Että se siitäki :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mäkin tuolla vedessä sitten yleensä lillun jos altaalle meen, koska kuuma. Silleen että kirja on siinä altaan reunalla ja luen sitä sieltä altaasta käsin:D olkapäät ja käsivarret alkaa vaan siinä yleensä kuumottaa liikaa!

      Kyllä tosiaan siellä hotellilla lupailivat että kouluttaisivat mut hommaan hyvin eikä pistäis töihin ihan untuvikkona. Mutta voipi olla että jinxasin koko työn nyt hehkuttamalla siitä liian aikasin:D (soittoa vieläkin odotellessa) onneksi on jo se yksi haastattelu sovittuna ens viikolle.. hehe.

      Poista
    2. Musta tuntuu, että se jinxaaminen tulee siitäkin, kun oman kokemuksen perusteella amerikkalaiet on kovia puhumaan ja lupailemaan, mutta se, että tapahtuuko näitä asioita on sitten ihan eri. Eli siis aina lupaillaan suuria, mutta se onkin vaan sananhelinää. Mutta kyllä sulle varmasti sieltä jostakin töitä löytyy jos tuo ei nyt nappaa! :)

      Poista
    3. Tuo on kyllä muuten hyvä pointti. Kovasti aina kehuskellaan ja lupaillaan asioita, mutta eri asia on sitten taas että kuinka paljo perää näillä kehuskeluilla ja lupauksilla on :)
      Katotaan nyt tosiaan miten tämän työn kanssa käy. En saanut puhelinsoittoa eilen niinkun luvattiin. Ja silti haastattelijat käskivät lopettaa työnhaun ja käyttivät "will":iä "would":in sijasta lähes koko ajan.. ehkä mä oon vaan hyväuskoisena suomalaisena kuvitellut liikoja:D
      sitä en kyllä epäile etteikö töitä löytyisi, mutta eri asia on löytyykö niitä KUNNON töitä. Töitä on tarjolla ihan älyttömästi, mutta kun en haluaisi millään ruveta alipalkatuksi sihteeriksi tai vaikkapa tarjoilijaksi enää tässä vaiheessa :D

      Poista